Stipendiater prisas på nationaldagen

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 11:35 CEST

Under Nationaldagsfirandet i Åparken i Tyringe avslöjas vilka ungdomar som får årets stipendier för främjande av Musik och Kultur. Media hälsas välkommen att närvara när Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse delar ut årets stipendier den 6 juni.

Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse instiftade år 2009 stipendier för främjande av Musik och Kultur bland ungdom. Stipendiat skall vara bosatt inom Tyringe gamla kommun* samt vara inskriven och deltagande elev i Kulturskolan Hässleholm. Stipendiaterna utses av lärarna på Kulturskolan.

Stipendiet på 1000kr, 2000kr eller 3000kr är tänkt att användas för stipendiatens fortsatta utveckling inom musik och kultur. Exempelvis till hjälp för inköp av noter, delbetalning av instrument eller kostnad för att åka på läger.

Tid och plats:  6 juni kl 11.00 i Åparken i Tyringe

Välkomna!

För ytterligare information:

Karin Persson, verkställande tjänsteman i Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse,0708-851432
Anders Nilsson, Ordförande i  Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse, 0708-440326
Susanne Hagelin Bengtsson 0733-251369

Om Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse
Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse bildades den 17 december 2007 på initiativ av styrelsen i Tyringe Sparbank i samband med fusionen med Kristianstads Sparbank. Utvecklingsstiftelsens syfte och mål är att inom Tyringe gamla kommun stödja projekt som har stor betydelse för bygden, nu och i framtiden. Sedan bildandet 2007 har stiftelsen beviljat bidrag på drygt 2,3 miljoner.
  Utvecklingsstiftelsen delar ut bidrag två gånger om året med sista ansökningsdag den 1 april respektive den 1 oktober

*Ursprungligen Finja, Matteröd, Hörja, Röke och Västra Torups församlingar.

Om Sparbanken 1826
Sparbanken 1826 har en affärsvolym på 57 miljarder och ca 300 anställda, telefonbank och 20 kontor i Skåne och Blekinge. Banken är Sveriges äldsta sparbank och den största sparbanken inom Sparbankernas Riksförbund. Verksamheten utgår från det personliga mötet och en helhetssyn för att utveckla och trygga kundernas ekonomi.