Tidiga julklappar till idrottsföreningar, kultur och verksamhet för barn och ungdomar

Igår offentliggjorde Sparbanksstiftelsen Öresund, en av Sparbanken Skånes ägarstiftelser, årets andra omgång av beviljade bidrag. Bland annat får Eslövs ridklubb pengar för att kunna köpa in en häst, speciellt avsedd för ryttare med handikapp.

Totalt har 57 av höstens ansökningar beviljats bidrag till olika projekt i Skåne. Stiftelsen delar i denna andra omgång för 2015 ut 3,4 miljoner kronor.

– Projektet i Eslövs ridklubb visar verkligen att Sparbanksstiftelsen Öresund och Sparbanken Skåne kan göra skillnad lokalt, säger Magnus Månsson, nytillträdd VD för Sparbanksstiftelsen Öresund.

Bland övriga bidragstagare märks handbollsföreningen H43 i Lund som får ekonomiskt stöd till sjukvårdsutrustning och första hjälpen-utbildning för sina ungdomslag, samt den ideella föreningen Drivkraft Malmö som får pengar för att kunna utveckla sin fadderverksamhet även för elever på gymnasiet.

En lista med samtliga bidrag finns på www.sparbanksstiftelsenoresund.se

Sparbanksstiftelsen Öresund är en av huvudägarna till Sparbanken Skåne. Stiftelsen har uppdraget att förvalta vinsten från banken och se till att den kommer det lokala samhället till godo. Sedan Sparbanksstiftelsen Öresund bildades 2010 har drygt 75 miljoner kronor beviljats till olika projekt här i Skåne.

Magnus Månsson, VD Sparbanksstiftelsen Öresund, 046-16 77 00

Om Sparbanksstiftelsen Öresund
Sparbanksstiftelsen Öresund är en av ägarna till Sparbanken Skåne. Det är genom avkastningen på stiftelsens förmögenhet, vilken har byggts upp sedan Sparbanken i Lund grundades 1833, som stiftelsen kan dela ut bidrag till olika projekt som bidrar till regionens utveckling. Genom att stödja lokala projekt och initiativ skapar vi värden som kommer människor som lever och verkar i regionen till del. Sedan Sparbanksstiftelsen Öresund bildades, 2010, har drygt 75 miljoner kronor beviljats till olika projekt här i Skåne. Läs mer på www.sparbanksstiftelsenoresund.se

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund. Läs mer på www.sparbankenskane.se