Tre unga kulturtalanger fick stipendium

Sparbanken Skåne har i samarbete med Sparbanksstiftelsen 1826 instiftat ett nytt stipendium för unga kulturtalanger i Nordostskåne. Den första stipendieutdelningen skedde under fredagskvällen på Kulturgalan i Kristianstad.

– Vi vill med stipendiet uppmärksamma lovande talanger i närområdet. Pengarna är tänkta som en uppmuntran och ett bidrag till fortsatt utveckling inom kultur. Satsningen har möjliggjorts tack vare bankens ägare Sparbanksstiftelsen 1826, säger Mikael Forsberg, bankchef på Sparbanken Skåne

Stipendiaten får vara max 25 år och ska vara född eller bosatt i Kristianstad, Osby, Hässleholm eller Östra Göinge. Juryn har utsett tre mottagare för 2016. Priserna är på 7 000 kronor vardera och delades ut på fredagskvällen under högtidliga former på Kulturgalan i Kristianstad.

Mottagare av Sparbanken Skånes stipendium för unga kulturtalanger

• Sigrid Abrahamsson, 18 år, Kristianstad. Har som närmaste mål att studera jazz på folkhögskola.
  • Felicia Glimmergård, 15 år, Vittsjö. Siktar mot Musikhögskolan med klarinett som huvudinstrument.
  • Hamza Hirsi, 20 år, Kristianstad. Vill genom sina ord i poetisk form påverka världen.

Juryns beslut har föregåtts av en process där talanger kunnat ansöka och allmänheten nominera kandidater till stipendiet.

Mikael Forsberg, bankchef Sparbanken Skåne, 044-13 82 17
Kristian Svensson, kommunikatör Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Om Sparbanksstiftelsen 1826
Sparbanksstiftelsen 1826 är en av huvudägarna till Sparbanken Skåne. Stiftelsen ska främja sparsamhet genom att verka för att den svenska sparbanksrörelsens grundläggande idéer och värderingar bevaras och utvecklas. Stiftelsen har också till uppgift att genom avkastningen på sin förmögenhet dela ut bidrag i syfte att främja näringsliv, samhälle, idrott och kultur i företrädesvis Hässleholm, Kristianstad, Osby och Östra Göinge.

• sparbanksstiftelsen 1826
  • stipendium