UF-Mässa i Helsingborg den 13 mars - Sparbanken 1826 finns till för den uppväxande generationen

Våga Vara Egen mässan är ett unikt tillfälle för Sparbanken 1826 att möta unga människor som provar på livet som egna företagare. Sparbanken 1826 är guldsponsor till Ung Företagsverksamhet och engagerar sig gärna i UF-företagen och hjälper ungdomarna att driva företag. Över 90 % av UF-företagen i bankens verksamhetsområde har valt Sparbanken 1826 som sin bankförbindelse. Under mässdagen kommer UF-företagen att prisas i olika kategorier och Sparbanken 1826 finns representerad i juryn för bästa vara.

”Vi tror på unga människor och vi vill att de ska tro på sin egen företagsamhet”, skriver Ung Företagsamhet på sin webbplats. Den 13 mars arrangerar de en regional mässa i UF-företagande i Helsingborg – Våga Vara Egen Skåne.

Sparbankens huvuduppgift är att hjälpa de många människorna och företagarna i vår bygd att förstå, förenkla och utveckla sin ekonomi. Om fler människor och företag i våra hemtrakter blir framgångsrika kommer det att gynna näringslivet i hela regionen.

-  Vi vill gärna inspirera unga entreprenörer att bli framgångsrika företagare. Därför engagerar vi oss i UF-mässan, bl a genom representation i juryn. Vi är även stolta för att över 90 % av UF-företagen i vår region valt oss som bank, säger Mikael Forsberg, Chef Företagsmarknad och vVD i Sparbanken 1826.

Ung Företagsamhet är en ideell organisation och finns i hela Sverige och i stora delar av världen. De har etablerat ett nära samarbete med både skola och näringsliv för att utbilda ungdomar i konsten att driva egna företag.

Redan på slutet av 1800-talet fanns det en organiserad skolsparrörelse och framsynta lärare och sparbanksmän arbetade för att upplysa och väcka ungdomars intresse för klok hushållning och regelbundet sparande.

-  Idag är vår huvuduppgift att hjälpa de många människorna och företagarna i vår bygd att utveckla sin ekonomi. Omtanken om den uppväxande generationen är fortfarande en viktig del och vi drar därför vårt strå till stacken som guldpartner till Ung Företagsamhet i Skåne, avslutar Mikael Forsberg.

Mikael Forsberg, Chef Företagsmarknad & vVD, 044-13 82 17 eller 0702-55 94 33