Utvecklingsstiftelsen bidrar till regionens utveckling

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2011 08:15 CET

Sparbanken 1826 avsätter medel till Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, som har som syfte att utveckla livskvalitén och möjligheterna att bo och verka i vår region.

När sparbanksidén föddes i Skottland för över 200 år sedan var det med ett stort socialt ansvar. Tanken var att stimulera till sparande samtidigt som avkastningen skulle komma till nytta för samhällets utveckling. Så har det även varit i Kristianstad - ända sedan 1826, berättar Per Frankenius, ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826.

- Sparbankens engagemang i samhället kan nog inte överskattas och otaliga är de projekt som genom åren fått stöd av sparbanken och vår stiftelse. Allt från varmbadhus år 1896 och Frälsningsarméns slumverksamhet 1938 till nyföretagare, scouter, hårdrockare och bollsportare på Täppetstranden under 2000-talet.

På presskonferensen presenteras några av de organisationer som får bidrag från stiftelsen och du får möjlighet att ställa frågor till representanter från några av mottagarna.

Tid och Plats:
15 november kl. 10.00 på Sparbanken 1826, Ö Boulevarden 54, 5:e vån.
(ingång mot Domus)

Närvarande:
Per Frankenius, Ordförande Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826
Bo Lundgren, Verkställande tjm. Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826
Ingrid Appelqvist, Sparbanken 1826
Håkan Isaksson, Affärsutvecklare, Rampen SkåneNordost AB
Sven Fajersson, VD, Hushållningssällskapet Kristianstad
Anita Gunnarsson, Projektledare, Hushållningssällskapet Kristianstad
Roland Offrell, Generalsekreterare, O-Ringen Skåne 2014
Kjell Erik Ståhl, Stryrelseledamot, O-Ringen Skåne 2014
Thomas Mårtensson, Huvudtränare, Vittsjö IK, Damer

Välkomna!

För ytterligare information
Bo Lundgren, verkställande tjänsteman i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0705-46 22 51
Per Frankenius, Ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0708-24 28 87
Stiftelsens webbplats: utvecklingsstiftelse. sparbanken1826.se

Om Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826
Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 bildades den 25 maj 2004 för att stödja större och långsiktiga projekt som har stor betydelse för bygden i många år framåt. Sedan starten 2004 har stiftelsen beviljat bidrag på 35,8 miljoner, exkl höstens bidrag på totalt 3.385.000 kronor.

Stiftelsen grundades på initiativ av Sparbanken 1826 som ända sedan banken startade 1826 värnat om bygden och dess invånare. Idag är banken Sveriges äldsta sparbank med många kunder i Kristianstads, Hässleholms, Osby, Olofströms och Östra Göinge kommuner.

Utvecklingsstiftelsen delar ut bidrag två gånger om året med sista ansökningsdag den 1 april respektive den 1 oktober.