Sparbankernas delårssammanställning januari-mars 2014

Nyhet   •   Jun 04, 2014 17:13 CEST

Sparbankernas sammanlagda rörelseresultat för januari-mars 2014 ökade till 1,7 miljarder varav 894 miljoner är aktieutdelningar från Swedbank. Det visar Sparbankernas Riksförbunds sammanställning över sina i dag 60 medlemsbankers resultat.

Sparbankerna har en särskilt stark ställning hos hushåll, små och medelstora företag med en inlåningsökning på 13 miljarder de senaste 12 månaderna till 195 miljarder kronor
Att sparbankerna stärks och utvecklas är bra för de orter där sparbanker har sina verksamhetsområden. Ju bättre lönsamhet en sparbank har desto högre samhällsnytta kan en sparbank bidra med, exempelvis ökad kreditgivning till små- och medelstora företag och därigenom bidra till lokal utveckling och växtkraft i hela Sverige.

– Sparbankerna är viktiga för Sverige och är annorlunda banker med deras lokala kretsloppstänk. I rapporten visar vi exempel på sparbankernas samhällsengagemang och symbiosförhållandet mellan en sparbank och de samhällen där de finns. Är orten välmående och livskraftig så går det bra även för banken, säger Öivind Neiman, vd för Sparbankernas Riksförbund.

Sparbankernas delårssammanställning januari-mars 2014 finns att ladda ner i pdf-format här.

Sparbankernas Riksförbund är ett branschförbund för sparbanker, sparbanksstiftelseägda banksaktiebolag och sparbanksstiftelser. Medlemsbankerna har tillsammans över 3 200 medarbetare och drygt 2 miljoner privat- och företagskunder, fördelade på cirka 240 bankkontor i fler än 120 kommuner. Tillsammans är Sparbankerna den femte största bankgruppen i termer av in- och utlåning på den svenska bankmarknaden. Allt sedan den första sparbanken startades 1820 har lokal förankring, långsiktighet och samhällsengagemang varit en del i sparbankernas verksamhetsidé. God lönsamhet och hög kundnöjdhet är viktiga förutsättningar för sparbankernas verksamhet och deras möjligheter att stödja tillväxt på orten. Läs mer på sparbankerna.se.

Sveriges drygt 60 Sparbanker runt om i landet är annorlunda banker med en värdegrund baserad på ett lokalt samhällsengagemang. Varje Sparbank har i sin verksamhetsidé inbyggt ett hållbart sätt att bedriva bank, till exempel genom att se till att pengarna kommer till nytta för Sparbankens verksamhetsområde genom den lokala kreditgivningen. En Sparbank är en lokal bank till skillnad från andra banker vilka har lokala bankkontor. Sparbankerna har inga enskilda ägare som kan kräva vinstutdelning, utan vinsten stannar kvar i sparbanken till nytta för banken, kunderna och samhället. En Sparbank har en möjlighet att avsätta delar av vinsten till näringslivsutveckling, idrott, kultur, skola och annat som skapar livskvalitet och trivsel i bankens verksamhetsområde. De allra flesta Sparbanker erbjuder Swedbanks produkter och tjänster och samarbetar även kring IT och administration. Det orangea myntet med den klassiska sparbankseken i Sparbankernas logotyp symboliserar just detta samarbete mellan Swedbank och Sparbankerna.