Fyra ministrar deltar i Sparbankernas Almedalsprogram

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2017 14:15 CEST

Per Bolund och Ewa Andersen i en paneldiskussion, Almedalen 2015

Sven-Erik Bucht, Anna Ekström, Per Bolund och Ardalan Shekarabi deltar i fem av 25 olika seminarier och Heta stolen-samtal som Sparbankerna arrangerar under Almedalsveckan.

– I år tar sparbankerna ett stort grepp om de frågor som vi tycker är viktiga, säger Ewa Andersen vd på Sparbankernas Riksförbund. Vi har ett gediget Almedalsprogram med många kunniga paneldeltagare – inte minst flera ministrar, vilket också visar att våra frågor är av stor betydelse.

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht medverkar i seminariet Räcker maten? Hur ser livsmedelsförsörjningen ut i Sverige? Klarar vi en kris när mycket av maten på borden är importerad? Vilka möjligheter har företagare som vill satsa på livsmedelsproduktion?
Onsdagen 5 juli klockan 10.30-11.30 Hansaplan, Donnersgatan 6.

Är det dags för kommunsammanslagning? med bland annat civilminister Ardalan Shekarabi
Regeringens utredning om att slå ihop små kommuner till större är en möjlighet för kommunerna Arboga, Köping och Kungsör. Hur deras unika samarbete över gränserna ser ut presenteras i ett seminarium med bland annat civilminister Ardalan Shekarabi:
Tisdagen den 4 juli klockan 12.00-13.00 på Hansaplan, Donnersgatan 6.

Per Bolund deltar vid två tillfällen i Sparbankernas program!
Finansmarknads- och konsumentministern deltar i torsdagens seminarium – Behövs lokala banker med samhällsengagemang? Om sparbankernas betydelse lokalt för samhället, företagen och de personliga relationerna. Medverkar gör bland annat också Per Åsling, Centerpartiet och Håkan Svenneling, Vänsterpartiet.
Torsdagen 6 juli klockan 17.00-18.00, Korsgatan 4 Landshövdingens nedre trädgård.

Per Bolund deltar också i fredagens Heta stolen-samtal med Ewa Andersen, vd Sparbankernas Riksförbund för att diskutera risker och konsekvenser med snabba lån? Snabba pengar – vem tar risken? Sparbankernas tält – Hamnplan 206, fredag 7 juli klockan 09.30-09.50.

Vem tar ansvaret för att lära unga klara sin ekonomi? Med gymnasieminister Anna Ekström
Av vem lär sig unga om vardagsekonomi bäst? Är det av föräldrarna, skolan eller rent av media? Hur gymnasieminister Anna Ekström ser på skolans ansvar och möjligheter och vilka är riskerna med okunskap diskuteras med bland annat Annina Persson, professor i civilrätt Örebro Universitet och Philip Scholtzé, vd Unga Aktiesparare.
Onsdagen 5 juli klockan 14.00-15.00 Hansaplan, Donnersgatan 6.

Ta del av Sparbankernas hela seminarieprogram i bifogat program

Sparbankernas Riksförbund är ett branschförbund för 59 sparbanker och sparbanksstiftelseägda banksaktiebolag och 13 sparbanksstiftelser. Tillsammans är Sparbankerna den femte största bankgruppen i termer av in- och utlåning på den svenska bankmarknaden. Allt sedan den första sparbanken startades 1820 har lokal förankring, långsiktighet och samhällsengagemang varit en del i sparbankernas verksamhetsidé. God lönsamhet och hög kundnöjdhet är viktiga förutsättningar för sparbankernas verksamhet och deras möjligheter att stödja tillväxt på orten.