Inbjudan till morgonseminarium onsdag 4 juli kl 08.30 i Almedalen: Från frivillig till resurs?

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2012 18:51 CEST

Från frivillig till resurs? En debatt om välfärden, ideellt arbete, donationer som resurser. Vad är lämpligt, möjligt och rättvist?

Sverige har länge varit en förebild för sitt sätt att organisera välfärdens olika verksamheter och sin förmåga att anpassa välfärdens innehåll till ändrade förutsättningar och krav. Men vad händer i samhället när det offentliga använder sig och i vissa fall blir beroende av frivilligarbete och ekonomiska bidrag/donationer för att kunna erbjuda en god kvalitet? Vad händer när frivilligheten blir ett komplement eller ersättning till statlig- kommunal och landstingsfinansierad välfärd och används som en resurspool varur man hämtar timmar när man behöver det?

Sparbankernas Riksförbund och Forum – Idéburna organisationer med social inriktning arrangerar en debatt om ideellt arbete och donationer där representanter från ovanstående organisationer tillsammans med Staffan Werme, ordförande i SKL:s beredning för primärvård och äldreomsorg och folkpartistisk oppositionsråd i Örebro, Lars Bryntesson, socialdemokratiskt oppositionsråd i Värmdö debatterar.

Moderator är Mikael Salo.

Tid: 08.30-09.30onsdag 4 juli 2012

Plats: Hästgatan 10, Bar & Café

Vi bjuder på kall äppelmust. Ingen föranmälan krävs. Varmt välkommen!

Läs mer i vårt programblad.

För mer information, kontakta:
Annika Koponen, kommunikationschef för Sparbankernas Riksförbund, 070-549 90 44, annika.koponen@sparbankerna.se

Sparbankernas Riksförbund är ett branschförbund för sparbanker och sparbanksstiftelser. Medlemsbankerna har tillsammans närmare 3 350 medarbetare och drygt 2 miljoner privat- och företagskunder, fördelade på totalt cirka 250 bankkontor i fler än 120 kommuner.

Tillsammans hade sparbankerna under 2011 en balansomslutning på 233 miljarder kronor och ett samlat rörelseresultat på drygt 3 miljarder kronor. Tillsammans är sparbankerna den femte största bankgruppen i termer av in- och utlåning på den svenska bankmarknaden. Allt sedan den första sparbanken startades 1820 har lokal förankring, långsiktighet och samhällsengagemang varit en del i sparbankernas verksamhetsidé. God lönsamhet och hög kundnöjdhet är viktiga förutsättningar för sparbankernas verksamhet och deras möjligheter att stödja tillväxt på orten. Läs mer på sparbankerna.se.