Pressinbjudan Tillväxtdagarna 17-18 mars 2010 i Göteborg

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 16:08 CET

Den 17-18 mars arrangerar Swedbank och sparbankerna Tillväxtdagarna i Göteborg. Tillväxtdagarna som äger rum för andra året i rad, är en arena för alla som vill skapa bättre förutsättningar för lokal och regional tillväxt, entreprenörskap samt företagsamhet.

Årets tema är den snabba utvecklingen av Kinas ekonomi, som inom 20 år kommer att vara den största i världen och därför påverkar oss alla. I olika workshops och seminarier under dagarna kopplas den ekonomiska utvecklingen i Kina till den svenska ekonomin liksom till Göteborg och Västsverige, där handelsrelationerna med Kina går flera hundra år bakåt i tiden.

Inom ramen för årets övergripande tema står även nedanstående områden i fokus:

– Framtidens arbetsmarknad och frågan hur vi ska kunna bryta utanförskapet för de allt fler unga som varken går i skolan eller finns i arbetslöshetsstatistiken

– Tillväxtregionernas betydelse för tillväxten i hela Sverige

– Hoten mot en hållbar och uthållig tillväxt.

Fler än 200 intressanta och inflytelserika opinionsbildare, politiker, ekonomer och samhällsdebattörer. Den andra dagen genomförs i närvaro av H.K.H. Kronprinsessan Victoria och H.K.H. Prins Daniel. Övriga deltagare är Angeles Bermudez Svankvist generaldirektör Arbetsförmedlingen, Christel Armstrong Darvik VD Stena Fastigheter, Erik Ullenhag integrationsminister, Gunnar Hökmark, EU-parlamentariker, Jens Henriksson, VD, Nasdaq OMX, Lena Hagman chefekonom Almega, Mats Paulsson VD Peab, Niklas Wahlberg, VD, Lindholmen Science Park, Stefan Fölster chefekonom Svenskt Näringsliv, Sven Otto Littorin Visiting Scholar, Stanford University m fl. m fl.

Läs mer om deltagare och program på www.tillvaxtdagarna.se

Evenemanget är fullbokat, men det finns platser kvar för journalister.

Kontakta för pressfrågor:

Emma Bergfeldt Swedbank, 070-203 4999 eller Annika Koponen, Sparbankerna, 070 549 90 44

Eller Tillväxtdagarnas infodisk 16-18 mars Lindholmen Conference Centre, Göteborg

Varmt välkommen!

Sparbankernas Riksförbund är ett branschförbund för 62 sparbanker och 10 sparbanksstiftelser. Medlemsbankerna har tillsammans en affärsvolym på ca 660 miljarder, en balansomslutning på 218 miljarder och ett rörelseresultat på ca 2,4 miljarder på helårsbasis. Cirka 3 400 medarbetare på 256 bankkontor arbetar för drygt 2 miljoner kunder inom privat- och företagsmarknaden runt om i landet. Tillsammans är sparbankerna den femte största bankgruppen i termer av in- och utlåning på den svenska bankmarknaden. Allt sedan den första sparbanken startades 1820 har lokal förankring, långsiktighet och samhällsengagemang varit en del i sparbankernas verksamhetsidé. God lönsamhet och hög kundnöjdhet är viktiga förutsättningar för sparbankernas verksamhet och deras möjligheter att stödja tillväxt på orten. Läs mer på sparbankerna.se.