Sparbankerna gjorde vinst på 2,1 miljarder

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 10:01 CET

Landets sparbanker gjorde ett samlat rörelseresultat på 2,1 miljarder kronor under 2010. Det visar en sammanställning från Sparbankernas Riksförbund över årsboksluten från förbundets 62 medlemsbanker. Vinsten minskade därmed med 0,3 miljarder kronor eller 13 procent jämfört med 2009.

– Under 2010 påverkades många sparbanker av utebliven utdelning på aktier i Swedbank. Utdelningen på sparbankernas aktieinnehav minskade med 450 miljoner kronor jämfört med föregående år, vilket kan ses som en fördröjd effekt av finanskrisen, säger Öivind Neiman, vd för Sparbankernas Riksförbund.

Inlåningen från allmänheten uppgick under 2010 till 180 miljarder kronor, vilket är en ökning med 8 procent. Samtidigt minskade sparbankernas kreditförluster med 48 procent till 286 miljoner kronor.

– Konjunkturuppgången gör att många sparbanker nu upplever en ökad efterfrågan på krediter från såväl privatpersoner som företag. Det skapar goda förutsättningar för att sparbankernas resultat kan förbättras under 2011, säger Öivind Neiman.

Bilaga: Sparbankernas sammanlagda årsbokslut januari-december 2010

*Siffrorna är en sammanställning av 62 sparbankers resultat med 3 390 anställda.

För mer information:
Öivind Neiman, VD , 073 422 1501, oivind.neiman@sparbankerna.se
Lena Silén, Förbundsekonom, 070 775 1990 lena.silen@sparbankerna.se
Annika Koponen, Kommunikationschef, 070 549 9044, annika.koponen@sparbankerna.se

Sparbankernas Riksförbund är ett branschförbund för 62 sparbanker och 10 sparbanksstiftelser. Medlemsbankerna har tillsammans en affärsvolym på ca 660 miljarder, en balansomslutning på 218 miljarder och ett rörelseresultat på ca 2,4 miljarder på helårsbasis. Cirka 3 400 medarbetare på 256 bankkontor arbetar för drygt 2 miljoner kunder inom privat- och företagsmarknaden runt om i landet. Tillsammans är sparbankerna den femte största bankgruppen i termer av in- och utlåning på den svenska bankmarknaden. Allt sedan den första sparbanken startades 1820 har lokal förankring, långsiktighet och samhällsengagemang varit en del i sparbankernas verksamhetsidé. God lönsamhet och hög kundnöjdhet är viktiga förutsättningar för sparbankernas verksamhet och deras möjligheter att stödja tillväxt på orten. Läs mer på sparbankerna.se.