Trafikpolitiker vill se ökat statligt engagemang i städernas kollektivtrafik

Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill se ett större statligt engagemang i städernas kollektivtrafik och Moderaterna öppnar upp för fler finansieringspaket för kollektivtrafiken. De beskeden lämnade ordförande och ledamöter från riksdagens Trafikutskott på Spårvagnsstädernas seminarium i Almedalen.

Bör staten engagera sig i de växande städernas kollektivtrafik? löd frågeställningen för Spårvagnsstädernas seminarium i Almedalen den 1 juli 2014. Ett hundratal personer kom för att lära sig mer och höra vad trafikpolitikerna Anders Ygeman (S), Stina Bergström (Mp) och Lotta Finstorp (M) hade att säga om frågan.

>> Läs hela referatet från seminariet och det trafikpolitiska samtalet på Spårvagnsstädernas
     webbplats: www.sparvagnsstaderna.se/pressrum/dokumentation-almedalen2014

Referatet får fritt spridas och publiceras med angivande av författare.

Foto: Erik Janson

• politik