Ett besök hos optikern kan ge dig bättre ögonhälsa

Ny rapport visar att var femte svensk är drabbad.

Var femte person i Sverige, eller 2,2 miljoner svenskar, har eller har haft en ögonsjukdom som har diagnostiserats av en ögonläkare. Samtidigt kan det finnas många fler som har en ögonsjukdom eller en betydande synnedsättning men som inte fått en diagnos. Det visar den nya rapporten Ögonhälsan i Sverige som Specsavers och Synskadades Riksförbund har tagit fram tillsammans som start på ett nytt samarbete.

– Syftet med samarbetet är att förbättra den svenska ögonhälsan, säger Håkan Thomsson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund.

Rapporten visar att en av 50, eller omkring 200 000 svenskar, har en synskärpa som motsvarar 0,3 eller mindre. Hälften av dessa skulle kunna förbättra sin syn med hjälp av bästa möjliga synkorrigering.

En av 25 eller 440 000 svenskar uppger själva att de har svårt att läsa en vanlig tidningstext även om de använder glasögon eller linser. Men var fjärde svensk testar inte sin syn trots att de skulle vilja göra det.

– Det bästa sättet för att förebygga ögonsjukdomar eller mildra deras effekter är att upptäcka dem i tid. Därför borde fler ha som vana att göra en synundersökning minst vartannat år, säger Marita Bertilson, vd Specsavers Sverige

De vanligaste ögonsjukdomarna i Sverige är grå starr, grön starr, förändringar i gula fläcken och diabetesretinopati (skador i ögat orsakade av diabetes).

– Ögonsjukvården har bland de längsta köerna inom svensk sjukvård och skillnaderna mellan olika delar av landet är väldigt stora. Ögonsjukvården behöver ökade resurser, säger Håkan Thomsson.

– Optiker, särskilt de med magister- eller masterutbildning har mycket goda kunskaper om ögonsjukdomar. Det gör att fler optiker kan avlasta ögonsjukvården med exempelvis relevanta remisser av hög kvalitet som gör det enklare för vården att prioritera rätt, säger Marita Bertilson.

Den oberoende rapporten Ögonhälsan i Sverige har tagits fram av Copenhagen Economics på uppdrag av Specsavers. Du kan ta del av hela rapporten på https://www.specsavers.se/synvard/battre-ogonhalsa.

Ulrika Hultgren, Head of PR Specsavers
Tel: 0727 47 17 58, e-post: ulrika.hultgren@specsavers.com
Boris Samuelsson, kommunikationschef Synskadades Riksförbund
Tel: 08-39 94 40, e-post: boris.samuelsson@srf.nu

Tillsammans för en bättre ögonhälsa
Specsavers och Synskadades Riksförbund har ingått ett samarbete – Tillsammans för en bättre ögonhälsa. Målet är att gemensamt arbeta för att förbättra svensk ögonhälsa genom exempelvis information- och kunskapsspridning.

Om Specsavers
Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers har 113 butiker i Sverige.

Om Synskadades Riksförbund
Synskadades Riksförbund är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation som tar avstånd från all form av diskriminering och som präglas av öppenhet och demokrati. Organisationen bildades 1889 och samlar synskadade.