Marita Bertilson och Mark Gardiner tar över som landschefer för Specsavers

Marita Bertilson har varit marknadschef för Specsavers sedan 2011. 2012 blev hon utnämnd till Årets marknadschef av Resumé. Nu tar hon över rollen som Sverigechef för Specsavers tillsammans med Mark Gardiner som tidigare haft rollen som Retailchef.
- Tillsammans har vi oerhört mycket erfarenhet, idéer och drivkraft och med fokus på kundservice och tillväxt kommer vi att ta ytterligare marknadsandelar, säger Marita Bertilson.

I höstas tog Mads Nygaard över som Sverigechef efter Alan Goddon som återvände till en ny roll inom företaget i Storbritannien. Mads Nygaard antog rollen som Sverigeschef för en övergångsperiod och fortsatte samtidigt sin roll som landschef för Specsavers i Danmark. Från slutet av november kommer han att uteslutande fokusera på Specsavers i Danmark och då tar Marita Bertilson och Mark Gardiner över ansvaret för den svenska marknaden.

Marita Bertilson och Mark Gardiner har olika bakgrunder och kommer dela upp ansvaret mellan sig. Marita Bertilson har innan sin roll inom Specsavers arbetat som marknadschef på Göteborgs Kex. Hon kommer framför allt fokusera på den kommersiella delen med områden som marknad, produkt, finans, HR och IT. Mark Gardiner har arbetat inom Specsavers i ett år och kommer närmast från Selecta. Hans fokus kommer ligga på retail, business development och partnerrekrytering.

- Två är mer än en och vi är en stor aktör med 111 butiker. Genom att dela på ansvaret kan vi vara på två ställen samtidigt och fokusera på flera projekt. Konkurrensen i optikbranschen är tuff och alla aktörer är på tårna samtidigt ser vi ett förändrat konsumentbeteende. Vi kommer att fortsätta att fokusera på våra kunder och på servicen i butik. Vi har en stor fördel i och med våra franschisetagare som alla har ett oerhört stort lokalt engagemang och känner sina lokala orter bättre än någon kan göra från ett huvudkontor, säger Mark Gardiner.

- Vi firar tio år i Sverige i år och stärker nu upp organisationen ytterligare och har mycket spännande projekt på gång. För även att vi ofta går i bräschen i branschen är det viktigt att aldrig vara nöjd och det är det som är så oerhört roligt med Specsavers. Det är alltid mycket på gång, avslutar Marita Bertilson.

Fakta om svenska optikmarknaden
• 80 procent av svenskarna har någon form av synfel enligt undersökning av TNS SIFO gjord i januari 2014 på uppdrag av Specsavers.
• Branschen omsätter årligen drygt 7,1 miljarder kronor (rullande 12 månader mätt i augusti 2014).
• Svenska glasögonbärare byter i genomsnitt glasögon var tredje år. Specsavers kunder byter i genomsnitt glasögon vart 1,8 år.* Räknat i volym. Marknadsundersökning MediaCom juni 2014.

Marita Bertilson, landschef Specsavers & marknadschef

Mobil: +46 709 51 98 01 Email: marita.bertilson@specsavers.com