Menfa från Älvsjö är Årets Glasögonbärare 2014

Igår kväll vann Menfa Baris titeln Årets Glasögonbärare 2014 på Specsavers finalevent på Berns. Hon är den som både juryn och svenska folket anser bäst uttrycker sin personlighet och stil med sina glasögon. Som förstapristagare får Menfa resa till Tanzania som ambassadör för Specsavers välgörenhetsprojekt samt medverka i ett modejobb som visas i Damernas Värld.

Specsavers tävling Årets Glasögonbärare gick av stapeln för 9:e året i rad och intresset för och deltagandet i tävlingen har aldrig varit större. Av drygt 500 tävlande lyckades 36-åriga Menfa Baris kamma hem titeln Årets Glasögonbärare 2014. Hon blev både folkets och juryns favorit.

- Jag är så klart jätteglad att jag vann! För mig är mina glasögon en accessoar som jag vill ska spegla min personlighet och streetiga klädstil. Tack alla som röstat på mig! Jag ser verkligen fram emot att få vara med i välgörenhetsprojektet och kunna hjälpa behövande i Tanzania. En resa som jag tror kommer vara väldigt givande och lärorik, säger Menfa Baris, vinnare i Årets Glasögonbärare 2014.
Årets finaljury bestod av Martina Bonnier, Damernas Världs chefredaktör, Bjørn Bruun, grundare och designer på Bruuns Bazaar samt fjolårets vinnare Lotta Gray.

- Med en färgstark karisma lyser årets vinnare upp sin omgivning. Glasögonen inramar ansiktet utmärkt och framhäver personligheten. I hennes styling blir glasögonen ett komplement som förstärker helheten istället för att kännas som en adderad accessoar, säger Martina Bonnier.

På andra plats kom Nicola Stewart från Sundsvall och på tredje plats kom Stefan Granlund från Bandhagen.

Mer om tävlingen
På facebook.com/specsaverssverige har tävlande laddat upp bilder på sig själva. Därefter valde representanter från Specsavers ut tio semifinalister. I semifinalfasen fick svenska folket fortsätta rösta och de fyra semifinalister med flest röster bjöds till finalen på Berns i Stockholm 10 september där juryn tillsammans med folkets röster korade vinnaren.

Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag drygt 110 butiker.