Skänkta glasögon ger nytt hopp om utbildning och jobb – Specsavers startar insamling av glasögon till barn och vuxna i Tanzania

Förra året var svenskarnas givmildhet imponerande. Nu startar insamlingen igen, där glasögon skänks till barn och vuxna i och runt en SOS barnby i Dar es Salaam i Tanzania. En insamling som vill ge förbättrade förutsättningar för människorna i Tanzania att utbilda sig, arbeta och försörja sig själva och sin familj. Insamlingsprojektet är unikt på så vis att de insamlade glasögonen märks vid inlämning och spåras hela vägen till mottagaren. Detta gör att alla givare har möjlighet att se vem som blir den nya ägaren. Insamlingen pågår mellan 8 september och 9 november.

För andra året i rad startar nu insamlingen av glasögon som ska skänkas till barn och vuxna i och runtom en SOS barnby i Dar es Salaam i Tanzania. Förra årets lyckade resultat har resulterat i att insamlingsperioden nu förlängts från tre till nio veckor. Med start den 8 september uppmanas svenska folket att lämna in de glasögon som inte längre används till sin närmaste Specsavers-butik.

- Tanzania är ett av världens fattigaste länder och det är få som har råd eller möjlighet att testa sin syn eller köpa glasögon. Genom att återvinna gamla glasögon som ligger hemma i byrålådan kan man på ett väldigt enkelt sätt hjälpa människor till ett bättre liv. Förra året skänkte svenska folket hela 6357 glasögon och jag tror att transparensen i projektet och märkningen av bågar var något som bidrog till att så många ville delta, säger Claudia Nilsson, PR-chef.

De insamlade glasögonen märks för att sedan kunna spåras hela vägen ner till Tanzania. När bågarna matchats med en ny mottagare får givaren i Sverige ett SMS eller mail med namn och bild på mottagaren. I februari 2015 reser optiker från Specsavers till Tanzania för att göra syntester och matcha de insamlande glasögonen med rätt mottagare.

För mer information om projektet se filmen:http://youtu.be/AzQHq7GlEZE som sammanfattar förra årets insamling eller besök tanzania.specsavers.se. Kampanjen kan även följas på hashtagen #gesyn på Instagram och via en applikation på Specsavers Sveriges Facebook-sida kan vänner utmana varandra att bidra genom att ge bort glasögon de inte längre använder.

Mer om Specsavers insamlingskampanj
Insamlingskampanjen pågår fr.o.m. 8 september t.o.m. 9 november i alla Specsavers butiker. Specsavers optiker reser tillsammans med Årets Glasögonbärare 2014 och Lotta Gray till Dar es Salaam i Tanzania i februari 2015 för att göra syntester och dela ut de skänkta glasögonen till behövande. Hitta din närmsta butik för inlämning av glasögon: specsavers.se/hitta-till-din-butik