Specsavers erbjuder digital ögonmätning

Som första optikkedja i Sverige erbjuder nu Specsavers en avancerad digital ögonmätning i alla sina 112 butiker. Optikern använder sig av surfplattor och en applikation med virtuell mätning som ger ett snabbt och exakt mått. Resultatet är en perfekt passform på glasögonen och mer precision på glasen än vad som tidigare varit möjligt.

Specsavers arbetar kontinuerligt med innovation och fortsätter att utveckla sina synundersökningar. Sedan tidigare erbjuder optikkedjan tjänsten ”KomplettSyn” där en ögonbottenfotografering ingår i den vanliga synundersökningen. Med hjälp av den kan optikern upptäcka tidiga spår av sjukdomar som gula fläcken, grön starr samt diabetes och högt blodtryck. Nu kompletterar Specsavers sitt erbjudande med en ny teknik som säkerställer att kunden får det bästa glaset i sina bågar baserat på individens synfel men även andra faktorer som livsstil och personliga behov.

-Med hjälp av det här verktyget kan vi erbjuda ännu bättre service till våra kunder Det är ett stort genombrott inom optikbranschen och jag tror att flera av våra konkurrenter kommer att följa efter oss inom den närmsta framtiden, säger optiker Stefan Jernberg på Specsavers

Så här går det till

Efter att en synundersökning genomförts och kunden valt ut vilka bågar han eller hon vill ha gör optikern ytterligare en mätning för att se var i glaset ögonen är belägna. Det här har tidigare skett manuellt men nu kommer Specsavers optiker att använda surfplattor med en helt ny mjukvara och bildhanteringsprogram. Optikern fotograferar kunden med surfplattan när han eller hon bär den önskade bågen. Surfplattan ger därefter 14 viktiga mätpunkter som bland annat inkluderar distansen mellan pupillerna, höjd och passform. De skapar en precis kartläggning av hur glasögonlinsen ska slipas och formas.

Den nya digitala mätningen utförs nu i Specsavers alla 112 butiker.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Stefan Jernberg, Specsavers
Mobil: +46 767 885501 Email: stefan.jernberg@specsavers.com

• Företagande

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna.

Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 112 butiker.