Specsavers på jakt efter Årets Glasögonbärare 2014

För nionde året i rad anordnar optikkedjan Specsavers tävlingen Årets Glasögonbärare, och letar efter personer som bär glasögon som ett sätt att uttrycka sig och med mycket attityd. Första pris är en resa till Tanzania som ambassadör för Specsavers välgörenhetsprojekt samt medverkan i en modeartikel som visas i Damernas Värld. Tävlingen äger rum på Facebook med start måndag den 5 maj och avslutas i september.

Glasögon är idag en etablerad modeaccessoar som till och med bärs av personer helt utan synproblem. Just för att de hjälper till att stärka individens uttryck och stil. Specsavers vill lyfta alla Sveriges glasögonbärare och anordnar därför för nionde året i rad tävlingen Årets Glasögonbärare. Det handlar om att hitta någon som bär sina glasögon med stolthet och integritet, vars bågar lyfter fram individens egen personlighet och livsstil.
- Mitt år som Årets Glasögonbärare har varit fantastiskt. Det var oerhört hedersamt att bli framröstad tack vare min stil och mina glasögon. Resan jag gjorde till Tanzania tillsammans med Specsavers och SOS Barnbyar är något jag tar med mig hela livet, säger Lotta Gray, 2013 års vinnare.

Årets jury består bland annat av Martina Bonnier, Damernas Världs chefredaktör, Bjørn Bruun, grundare och designer på Bruuns Bazaar samt Lotta Gray.
- Jag kommer titta efter en person som använder glasögon som ett modeuttryck och lyckas kombinera bågarna med sin look och den egna personligheten, säger Martina Bonnier.

Så är du med och tävlar
På facebook.com/specsaverssverige laddar du enkelt upp en bild på dig själv i dina glasögon. I början av juli väljer representanter från Specsavers ut tio semifinalister. Svenska folket kan rösta på sina favoriter från tävlingsstart och det är svenska folket som röstar fram de fyra finalisterna till finalen i september. Vinnaren röstas fram av både svenska folket och juryn.

Så får du till en bra bild med glasögon
• Ljuset - har en stor påverkan på hur bilden kommer att se ut. Starkt riktat ljus skapar skuggor och lyfter fram skavanker, men kan samtidigt skapa en cool och annorlunda look. Dovt och utspritt ljus är smickrande och ger en mjukare bild.
• Ögonen – en blixt tenderar att studsa på bågens glas vilket skapar ett oönskat ljus. Om du planerar att använda blixt när du fotograferar, se upp för reflektioner på glaset.

• Konst, kultur, underhållning

Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 112 butiker.