Tre trender för sommarens solglasögon

Sommar innebär högsäsong för solglasögon. Nästan hälften av alla svenskar (46 procent) säger att det viktigaste när de väljer solglasögon är att de är snygga och trendiga, eller är av en viss design. Det visar en ny undersökning från TNS-Sifo och Specsavers.

- För väldigt många är solglasögon en självklar accessoar som sätter stilen. I sommar ser vi tre dominerande trender inom solglasögonmodet, säger Johanna Skans, produktchef på Specsavers.

1. Uppdaterat 70-tal
70-talet fortsätter att inspirera formgivare och designers världen över, med tydliga referenser i både inredning och mode i vår och sommar. Varma, jordiga toner och distinkta stilmarkörer som folklore och stormönstrat utmärker stilen. Solglasögon inspirerade av 70-talet kombineras med en stor slokhatt eller en mönstrad scarf för en komplett look.

2. Klassiska solglasögon med en twist
Stilikoner som pilotbågar och Wayfarer-modeller är rätt även i år. Klassiska former uppdaterade med en liten twist resulterar i tidlösa men samtidigt trendiga solglasögon. Ett nytt grepp som syns hos flera märken är lånet av pilotbågens dubbelbrygga, som används på såväl runda som mer fyrkantiga bågar i sommar.

3. Djärv och lekfull glamour
Hollywood-glamouren som framträdde så mycket förra säsongen är aktuell även för sommaren 2016. Många av årets bågar bjuder dock på mer färg, med en hel del självsäkra, mönstrade bågar som verkligen tar för sig. Glass, tuggummi och colour runs är inspirationskällor. Lekfulla Cat Eye-bågar kommer också starkt.

För mer information och högupplösta bilder, kontakta:
Ingela Schönning, PR-chef, Specsavers Sverige
Tfn: 0761 10 97 36 eller e-post: ingela.schonning@specsavers.com

*Undersökningen genomfördes av TNS-Sifo på uppdrag av Specsavers i april 2016.