Spelberoende drabbar alla samhällsklasser.

Spelberoende drabbar alla samhällsklasser.

En person som är spelberoende fortsätter att spela trots negativa konsekvenser. Många som är spelberoende har vunnit en stor summa pengar i början som de sedan har förlorat och försöker jaga tillbaka.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte finns någon vinst i hela världen som gör att en spelmissbrukare blir nöjd och slutar spela. Det går alltid att satsa och vinna mer. Hela fenomenet med legalt spel bör betraktas i perspektivet av mänskligt lidande och de samhällsekonomiska kostnaderna säger Finn Stenwall, behandlingsansvarig på Spelfriheten.

Det är ofta ångest som gör att en spelmissbrukare inser att de har ett problem, och är beredd att göra någonting åt det. Ett bra första steg är att ringa en helpline eller gå på ett självhjälpsmöte för att träffa och prata med andra före detta spelmissbrukare. Spelfriheten bedriver en dygnet runt öppen helpline som nås på 08 - 37 43 00 där samtliga telefonister är före detta spelmissbrukare som hittat ett nytt sätt att leva utan spel. Varje tisdag mellan 18-19 på Östermalmsgatan 84 har även Spelfriheten ett öppet kostnadsfritt självhjälpsmöte för spelare, anhöriga och yrkesverksamma. Syftet med dessa möten är att skapa hopp och igenkänning.

- Alla behandlingar på Spelfriheten har utformats för att motsvara problemets art och omfattning. Har man som spelmissbrukare lagt ner 1000 timmar på spelandet räcker det inte med en behandling som är på mellan 20 till 30 timmar, berättar Finn Stenwall.

För en spelmissbrukare som försöker sluta är spelfrihet som en tunn is. Den tål inga större belastningar. Den behöver få frysa sig stark i lugn och ro utan yttre påfrestningar.

I det första sårbara läget in i spelfrihet kan blinkande lampor och ljudjinglar vara väldigt frestande. Spelreklamen syns överallt. Jag tror att gemene man är rätt så trött på den, medan den som är spelberoende har svårt att värja sig, säger Finn Stenwall.

I sin yrkesroll möter han dagligen personer som spelat bort sina liv, och som även regelbundet blir kontaktade av spelbolag som vill att de spelar mer.

Det är lite som med miljöfrågan; sent skola syndaren vakna. Det är bra att marknaden regleras. Men istället för att starta restriktivt, så startar man i vissa avseenden för lågt – och ibland helt fel, säger Finn Stenwall.

Han lyfter bland annat fram möjligheten med att spela på faktura i Sverige.

Här pratar Spelinspektionen om att införa vissa begränsningar, men det tyder bara på att man inte förstår problemet. Det är nämligen bara de som är spelberoende som är intresserade av att spela på faktura, därför tycker jag det inte räcker med att tala om begränsningar. Tjänster som exempelvis  Zimpler som erbjuder fakturaspel tillhandahålls idag av flera licenserade spelbolag vilket borde förbjudas helt säger Finn Stenwall.

Spelfriheten vill ha en bra dialog med alla aktörer som verkar i branschen. Men de kommer att vara tydliga med vad de ser – och vad de vet.

Det är nämligen möjligt att tillhandahålla spel för den stora massan, och samtidigt begränsa det mesta av skadeverkningarna för de som är spelberoende, säger han och betonar att det inte rimligt att förvänta sig att spelbolagen ska ta det moraliska ansvaret. De styrs av marknadskrafterna i första hand, och precis som den spelberoendes motivation till förändring styrs av konsekvenserna så styrs spelbolagens moraliska ansvar av sanktioner från kontrollmyndigheter. Men samtidigt är jag gammal och har sett socialpolitiken utformas under flera decennier, så min erfarenhet säger att den mer styrs av åsikter än insikter, avslutar Finn Stenwall.