Christina Rogestam om pensionerna 2016: inget att jubla över direkt

Nyhet   •   Dec 22, 2015 11:44 CET

SPF Seniorernas förbundsordförande Christina Rogestam kommenterar:

- Inkomstpensionen ökar med 4,2 %, vilket är positivt för många pensionärer med snittinkomst eller däromkring. För andra är det mindre muntert, garantipensionen sänks och för de med bostadstillägg kvittas delar av pensionsuppgången mot en sänkning av bostadstillägget.

- Men det hela är inget att jubla över egentligen. Det har alltså tagit sju långa år, efter bromsens härjningar, att nu äntligen nå över 2009 års pensionsnivå. Vilken löntagare hade accepterat att nästa år få en lön som är snäppet över lönen denne hade för sju år sen? Detta är snarare ett bevis på att pensionssystemet inte levererar som det var tänkt. Systemet måste förändras så att vi får pensioner som hänger med i inkomstutvecklingen, varje år!

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.