Debattartikel: Stoppa oseriös telefonförsäljning

Nyhet   •   Okt 31, 2016 09:18 CET

Sverige sviker konsumenterna genom att ha en av Europas slappaste lagstiftningar när det gäller telefonförsäljning. Redan förra sommaren kom den statliga utredningen ”Ett stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning”. Där föreslogs någonting som finns i många andra länder och som egentligen borde vara självklart – att konsumenten i efterhand skriftligen ska få ­bekräfta det avtal som ingåtts under samtalet. Det är naturligtvis rimligt med tanke på att konsumenten ofta är oförberedd och störs. Säljmetoden går inte att ­likställa med handel i en butik eller en marknad då konsumenten oftast själv sökt upp företaget. Därför är det befogat att särskilda regler gäller för att ­skydda den i det här fallet svagare parten, konsumenten.

Många år har förlorats med alldeles för många lurade konsumenter som följd. Nu brådskar det att få till ett beslut om förslaget om skriftlig bekräftelse. Något annat vore att svika de konsumenter som framgent riskerar att råka illa ut, inte minst äldre, personer med funktionsnedsättning och de med begränsade kunskaper i svenska. Inför valet 2014 svarade i stort sett alla partier att de stöder skriftlighetskravet. Nu är det upp till bevis.

Läs hela artikeln här