Oacceptabelt med ett halvårs väntan på bostadstillägg

Sedan hösten 2018 har handläggningstiderna för bostadstillägg varit långa hos Pensionsmyndigheten, ett par månader har seniorer runt om i landet fått vänta på sina besked. SPF Seniorernas medlemstidning Senioren rapporterar att väntetiderna nu är uppe i ett halvårs tid.

Eva Eriksson, ordförande SPF Seniorerna, om de långa väntetiderna för bostadstillägg:

- Det är helt oacceptabelt, handläggningstiderna på Pensionsmyndigheten är alldeles för långa och det har fortgått under alldeles för lång tid. De som drabbas är människor med mycket små ekonomiska marginaler, de får inga besked och blir utelämnade. För dem är bostadstillägget ett helt nödvändigt tillskott till privatekonomin.

– Man måste kunna lita på att detta fungerar hos myndigheten. Äldre människor ska inte på grund av långa handläggningstider riskera att hamna i akut ekonomisk knipa – de har räkningar och hyror som måste betalas. Det krävs krafttag omedelbart från Pensionsmyndigheten och ansvarig minister för att komma till rätta med detta problem.

Läs Seniorens artikel här

• Lön, Pension