Juryn satt som avgör vilken kommun som vinner SPFs tävling om seniorvänlighet

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 15:41 CEST

Vilken kommun är bäst för äldre? Nu är en kunnig jury utsedd att kora vinnare.

För tredje året i rad tävlar SPF:s 27 distrikt om att kora en vinnande kommun, som är seniorvänligast i landet 2012. Juryn träffas och avgör tävlingen under hösten men vinnare koras 26 februari, 2013, under festliga former.

Syftet med årets tävling är att stå upp mot ålderstänkandet i samhället.

Årets jury

• Karl Erik Olsson, ständig ordförande och även SPF:s förbundsordförande, tidigare EU-politiker och jordbruksminister.
  • Lars Nilsson, sakkunnig i SPF och prof.em farmakologi, leder SPF:s ålderismprogram.
  • Kerstin Brunnberg, journalist och tidigare chef för Sveriges Radio. 2004 fick hon Stora Journalistpriset.
  • Bodil Jönsson, bland annat författare av boken ”När horisonten flyttar sig – att bli gammal i en ny tid”. Hon talade bejublat på SPF:s kongress 2011 och hon utnämndes av medlemstidningen Veteranens läsare till Årets Senior 2011.
  • Mats Thorlund är professor i socialgerontologi vid Karolinska Institutet, läran om hur individuella egenskaper och social miljö påverkar den förändringsprocess som åldrandet innebär.