Nya Eurostat-siffror: Nästan var femte pensionär i Sverige under gränsen för risk för fattigdom

SPF Seniorernas ordförande Christina Rogestam kommenterar i Expressen nya siffror från Eurostat om ett växande antal svenska pensionär som lever under gränsen för risk för fattigdom:

– Jag tycker de här siffrorna är helt förfärliga. De pekar väldigt starkt på att vi måste göra något åt pensionssystemet och inte bara sikta på att förändra för de som ska gå i pension om 20 år, säger Christina Rogestam.

– Trasiga glasögon eller ett tandläkarbesök räcker för att krascha mångas ekonomi. Då måste de gå till Stadsmissionen, kyrkan eller Röda korset och be om pengar. Det är ovärdigt det svenska samhället, säger Christina Rogestam.

Läs artikeln i Expressen här

NYA SIFFROR FRÅN EUROSTAT: NÄSTAN VAR FEMTE PENSIONÄR I SVERIGE UNDER GRÄNSEN FÖR RISK FÖR FATTIGDOM

Både andelen och antalet svenska pensionärer som lever under EU:s gräns för risk på fattigdom (60 % av medianinkomsten, ca 12 100 kr/mån) ökar. Det visar färska siffror från Eurostat (EU-kommissionens statistik). Samtidigt är trenden de senaste 10 åren snarare den motsatta i övriga nordiska länder och för genomsnittet i EU:s 27 medlemsländer (28 stycken från år 2014).

Andel av befolkningen under gränsen för risk för fattigdom (60 % av medianinkomsten), 65 år och äldre

Land / År 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
EU 27 (snitt för medlemsländerna) 18,8 18,9 19,1 18,9 17,9 15,9 15,8 14,4 13,7 13,7 14,0
Danmark 17,6 17,4 17,7 18,1 20,1 17,7 13,9 12,8 10,1 9,8 9,1
Finland 18,7 21,8 21,6 22,5 22,1 18,3 18,9 18,4 16,1 16,0 13,8
Sverige 10,1 11,3 9,9 15,0 17,7 15,5 18,2 17,7 16,4 16,5 18,2
Island 9,2 11,8 15,1 15,0 12,4 4,9 4,3 4,5 4,0 6,9 9,0
Norge 17,9 16,8 14,1 14,7 12,2 12,0 11,1 9,2 9,7 9,8 8,9

Enligt Eurostats siffror lever idag 355 000 svenska pensionärer under EU:s gräns för risk för fattigdom, det är en ökning med drygt 40 000 personer från förra året. Som andel av befolkningen som är 65 år och äldre lever 18,2 procent av seniorerna i Sverige under gränsen, en ökning från förra årets 16,5 %. Det innebär att nästan var femte pensionär i Sverige lever under denna gräns, merparten är kvinnor.

Tusentals personer under gränsen för risk för fattigdom (60 % av medianinkomsten), 65 år och äldre

Sverige 148 161 149 223 284 266 318 317 304 314 355
varav män 39 39 40 57 73 59 75 80 76 88 102
varav kvinnor 109 122 109 166 211 207 243 237 228 226 253

I åldersgruppen 75 år och äldre är siffrorna ännu högre: 25,4 procent lever under EU:s gräns för risk för fattigdom. Också bland de äldsta är kvinnor överrepresenterade – nära var tredje kvinna som fyllt 75 år har inkomster under fattigdomsgränsen.

Andel av befolkningen under gränsen för risk för fattigdom (60 % av medianinkomsten), 75 år och äldre

Land / År 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
EU 27 (snitt för medlemsländerna) 21,7 22,2 22,0 21,4 20,4 18,1 17,9 15,7 14,8 15,1 15,4
Danmark 23,8 23,1 22,6 22,7 25,6 24,9 22,1 18,6 14,8 14,8 15,0
Finland 25,7 28,5 28,1 30,1 31,2 24,4 26,5 27,6 23,9 24,0 21,6
Sverige 13,9 17,4 15,2 22,0 26,8 23,5 27,5 25,3 24,8 24,1 25,4
Island 11,3 16,4 22,7 23,1 17,3 7,8 6,7 4,9 3,8 9,8 11,2
Norge 28,6 24,6 22,8 24,1 19,9 19,8 19,3 15,0 17,6 17,6 16,9

Vad tycker SPF Seniorerna?

- Det är ovärdigt ett välfärdsland som Sverige att vi har ett pensionssystem som inte klarar av att ge ekonomisk trygghet idag eller i framtiden. SPF Seniorerna anser att pensionssystemet måste utvärderas i sin helhet, säger Christina Rogestam ordförande för SPF Seniorerna.

• fattigdomsgräns
  • eurostat