SPF Seniorerna kommenterar: Bra, men inte tillräckligt

SPF Seniorernas förbundsordförande Christina Rogestam kommenterar:

- Det är bra att regeringen genomför en andra skattesänkning på pensionsinkomster genom att den högre skatten försvinner på inkomster upp till 14 000 kronor per månad. Men det är inte tillräckligt då över hälften av landets pensionärer även framöver kommer att betala högre skatt än löntagare. Vi ger oss inte förrän hela den orättvisa skatteklyftan är avskaffad.

- Det går också att konstatera att för många seniorer kommer denna skattesänkning i stora delar att ätas upp av hyror och livsmedelspriser som ökar snabbare än pensionerna.

- De pensionärer som har det tuffast, med inkomster på 10 000 kronor i månaden och lägre, berörs däremot inte av förslaget. Dessutom är bostadstilläggen inlåsta i en utredning så att dessa förändras tidigast år 2019. Det är alldeles för lång tid när man har låg pension.

• skatt
  • pensionärsskatt