VÖLKL BMT och Kingpin på topp med Fredrik Sträng!

Nepal - världens tak - raserades i våras efter att två jordbävningar skakade landet. Nu hjälper alpinisten Fredrik Sträng till med att bygga upp landet igen och att locka turister till Nepal genom att själv ha bestigit berget Manaslu och sedan åkt skidor nedför 6700 m.

Den 25:e April. En jordbävning (7,8 på richterskalan) orsakade fler än 9000 döda och lämnade över 450 000 människor hemlösa. Rapporter om vad som händer efter katastrofen har i princip avtagit i medierna men behovet av humanitär hjälp är fortfarande stort. Fredrik Sträng, Sveriges mest meriterade höghöjdsklättrare, är fast besluten om att bistå på alla sätt han kan.

- Målet är att bygga 2 st. hus av de pengar jag lyckats få in hitintills och samtidigt utbilda lokalbor i att konstruera jordbävningssäkra hus, säger Fredrik.

1:a oktober kl. 06.30 besteg Fredrik sitt 7:e åttatusen meters berg, Manaslu som mäter 8156 m. Därefter åkta han sina Völkl BMT skidor nedför berget på 6700m. Det finns totalt fjorton 8000 m berg i världen och Fredrik har klättrat flest i Sverige, två fler än legenden Göran Kropp. Detta är ett steg i Fredriks mål att försöka bestiga samtliga fjorton 8000 m berg.

Fredrik är nu i full gång med en dokumentär om livet efter jordbävningen både från Nepalesernas och turisternas synvinkel. 29:e oktober åker Fredrik tillbaka till Nepal för att fortsätta bygget av hus till de jordbävningsdrabbade, pro bono.

Fredrik berättar om sin upplevelse i TV4 Nyhetsmorgon måndag 26:e oktober.

Så här kan du bidra till uppbyggnaden av Thame (märk med Rolwaling):

Chhiring Foundation

Address: C/O Mingma Tenzing Sherpa, House no. 1044/47, Saraswotinagar, Boudha 06, Kathmandu, Nepal / Tel: +977 9841636385 eller +977 4821931

Account Details:

Account Number : 00101010316033

Account Name : Chhiring Foundation

Bank Name : Nepal Investment Bank Ltd.

Swift Code : NIBLNPKT

Bank Address : Durbar Marga, Kathmandu, Nepal

Fakta Fredrik Sträng:

Ålder: 38

Yrke: alpinist, föreläsare, coach

Klättrat bl.a. Mount Everest, förste svensk med officiella 7 Summits och även känd för att ha vänt 500 m från toppen av K2 pga för dåliga förhållanden år 2008 då 11 människor tragiskt nog omkom.

Mer info: www.strang.se & www.facebook.com/fredrik.strang

Fakta Manaslu - världens 8:e högsta berg

Höjd: 8156 m

Du kan följa byggnationen och äventyret på Fredriks hemsida www.strang.se samt facebook.com/fredrik.strang

• #dalbello
  • #marker
  • #völkl

Sportmanship äger Berkeley Company och säljer och marknadsför varumärkena Henri Lloyd, North Sails, Dolomite, Moon Boot, Völkl, Marker och Dalbello på svenska marknaden.

Bettina Krohn

Presskontakt PR & Marketing Marknad & Press 0708930164