Umeå BSKT väljer Zlingit som officiellt biljettsystem

Zlingit är det unga Umeåbolaget som prisats för sina idéer kring hur idrottsklubbar och sponsorer kan engagera publiken på ett nytt och interaktiv sätt, som skapar såväl ökad underhållning för publiken som ökade intäkter hos sportklubbar. I somras testades produkten tillsammans med Umeå Fotbollsfestival och nu väljer Umeå BSKT Zlingit som officiellt biljettsystem.

– Vi på Zlingit har en oerhört stor passion för sport och idrott. Vi skapar något som vi vill kalla "Sport engagement system", med fokus på att försöka föra människor, sponsorer och sportklubbar närmare varandra på ett interaktivt och roligt sätt, berättar Tobias Gruffman, grundaren av Zlingit.

En ny digital sportupplevelese

Genom Zlingits system får användarna en central plats för sin digitala sportupplevelse, där de kan köpa sina biljetter, tävla och vinna priser, vara med i omröstningar, läsa nyheter och statistik, ge feedback till klubbarna på förbättringsområden samt samla lojalitetspoäng och få erbjudanden från sponsorer.

– Våra mål är att skapa: 1. Ökad lönsamhet för sportklubbar 2. Ökad effektivisering för sponsorer 3 (viktigst av allt). En roligare och bättre upplevelse för publiken, fortsätter Tobias.

Testat under Umeå Fotbollsfestival

Under sommaren fick bolaget i uppdrag att hjälpa Umeå Fotbollsfestival med deras sociala medier, och försöka hitta ett sätt att engagera fler personer under själva festivalen. Eftersom sportintresset minskar generellt, samt att vi i dagens samhälle rör oss allt mindre – och i synnerhet i vissa åldrar – ville de ta fram ett koncept som skapar ökad aktivitet. Idéerna landade i konceptet Aktivera Mera, tillsammans med Umeå Fotbollsfestival, där de samlade in partnerskap med företag som erbjuder roliga aktiviteter till båda barn och vuxna. Deltagare och besökare kunde sedan tävla och vinna priser från dessa företag till ett helt lag.

– Konceptet togs emot otroligt bra! Vi har fått mycket bra feedback efteråt där föräldrar lyft fram att det var roligt att det hände något mer under själva festivalen. Alla aktiviteter på fältet var i princip upptagna från öppning till stängning och vi hade mer än 350 personer som deltog i alla tävlingar, berättar Tobias.

Framgångarna gör nu att Umeå BSKT väljer att testa Zlingits tjänst under säsongen 2018/2019, vilket blir första gången systemet körs en hel säsong i en förening som spelar i högsta ligan i en av landets ledande idrotter.

Sportup North har hjälpt Zlingit genom stöd av utvecklingskostnaderna för deras tjänst.

• Västerbotten

Tobias Gruffman