Elva nya produkter och tjänster från länets sportnäring

Elva nya produkter och tjänster har lanserats inom sportnäringen i Västerbotten under 2017 – det är ett tydligt resultat av satsningar inom ramen för Sportup North.

– När man ska gå från idé till handling behövs en massa kunskap, kontakter och finansiering. Samarbetet med Sportup North för Fastgrips del innebär att jag kan bocka av alla de punkterna på en och samma gång, säger Krister Ruuth på Norrut AB, ett av de nya företagen som fått luft under vingarna med stöd av Sportup North.

Med projektmedel och sitt nätverk kan Sportup North hjälpa små och medelstora företag inom sportnäringen i Västerbotten att ta nästa steg i sin utveckling. Det kan handla om finansiering i prototypframtagning, ekonomiskt stöd för att få ställa ut på en viktig mässa eller att få stöd av affärsutvecklare och kommunikationsbyråer.

– Den här typen av ekonomiska punktinsatser kan vara kostsamma för ett litet bolag men viktiga att göra för att kunna växa, säger Emma Pantze, projektledare för Sportup North.

Nationellt och internationellt

Sportnäringen i Västerbotten är stark och innovationsrik.

Stödet från Sportup North har bidragit till att bolag i regionen under projektperioden redan lanserat elva produkter och tjänster mot nya marknader, nationellt och internationellt. Det innebär att Sportup Norths mål kring nya produkter och tjänster är uppfyllt innan projektet nått halvtid.

– Det känns positivt att vi kan visa på resultat där vi gör tydlig skillnad. Med stöd från Sportup North får små och medelstora företag inom sportnäringen möjlighet att utveckla och förverkliga sina idéer. Vi jobbar vidare för att förhoppningsvis få fler att göra ännu mer i den här spännande framtidsbranschen, säger Emma Pantze.

Förenklar hanteringen

Senast i raden av nya produkter som lanserats inom länets sportnäring var väggfästet Wall rack från Umeåföretaget Fastgrip, vars produkter ska underlätta hanteringen av längdskidsutrustning.

– Idén om Fastgrip kom till efter ett hårt skidpass i elljusspåret i Obbola. Det är 300 meter hem och den sträckan går jag bärandes mina längdskidor och stavar huller om buller. Mitt i all frustration ser jag på konstruktionen av bindningarna och tänker att om man fäster något här, borde man få en perfekt balans. Där och då, födes idén om Fastgrip, ett allt i ett handtag för längdskidor, berättar Krister Ruuth.

Exempel på produkter och tjänster som lanserats

Fastgrip – Wall Rack
Kiim Sports – Vertical workout