Maria Wetterstrand (foto: Fredrik Hjerling) , Liza Jonson, Svante Axelsson, Mats Andersson, Joakim Björck och Filippa Bergin

​ALMEDALEN Hur stämmer dina investeringar överens med dina klimatmålsättningar?

Under senare år har kraven och önskemålen kring hållbarhet skruvats upp både på global och nationell nivå. Klimatavtalet är påskrivet och nu är det dags för handling.

Under 45 minuter diskuterar vi hur vi kan gå från ord till handling och gemensamt en gång för alla avliva myten om att det hållbara valet skulle vara sämre för avkastningen.

Svenska företag, offentliga och ideella organisationer arbetar alltmer målmedvetet med att agera som ansvarsfulla samhällsbyggare. De har ambitiösa klimat och hållbarhetsmål, men missar kapitalet

- Vi kallar det företagens "blinda fläck". Resultatet blir att en stor del av kapitalet investeras i bolag som bedriver sin verksamhet på ett sätt som organisationer och kapitalägare i övrigt inte står för, rakt emot globala utvecklingsmål och klimatavtal. Inte bra för världen och inte bra för plånboken, säger Liza Jonson, vd SPP Fonder.

Medverkande:
Filippa Bergin, Moderator/Hållbarhetschef, Storebrandkoncernen där SPP ingår
Maria Wetterstrand, Fristående samhällsdebattör och fd. språkrör för Miljöpartiet
Svante Axelsson, Generalsekreterare, Naturskyddsföreningen
Mats Andersson, VD, AP4
Joakim Björck, Ekonomidirektör, Västra Götalandsregionen
Liza Jonson, VD, SPP Fonder

När: 5 juli 2016
Var: Gotlands museum, Strandgatan 14
Tid: 16:00 - 16:45

Mer om evenemanget hittar du i Almedalskalendariet