Ett fantastiskt år för SPP Fonder!

Ett fantastiskt år för SPP Fonder!

SPP Fonder lämnar ett fantastiskt 2013 bakom sig och är nu det största svenska fondbolaget efter de fyra storbankerna. Det förvaltade kapitalet ökade med hela 31 procent mot föregående år och uppgick vid årsskiftet till 88,8 miljarder.

– Vi har haft ett fantastiskt år. Vår ambition har hela tiden varit att leverera marknadens bästa produkter för sparande. De ska vara enkla, prisvärda och hållbara, vilket visat sig vara en fungerande strategi, säger Liza Jonson, vd SPP Fonder.

Det totala nettoflödet under året låg på 9,8 miljarder.

- Vi har breddat vår distribution rejält för att tillgängliggöra våra produkter för fler. Vi finns nu på nästan alla plattformar och har utökat vår institutionella kundbas.

Två ettåringar
Under hösten firade SPP Global Topp 100 och SPP Företagsobligationsfond ett år. Efterfrågan på båda fonderna har varit stor både från privata kunder och institutionella placerare.

– Vi är oerhört nöjda med båda fondernas utveckling, både vad gäller inflöde av kapital och avkastning. Särskilt stolta är vi över SPP Global Topp 100 som överträffade sitt jämförelseindex med 4 procent.

En av förklaringarna till fondernas framgångar menar Liza är att fonderna fyller en tydlig eftertraktad lucka på marknaden.

- Många av våra kunder väljer att ha Indexnära fonder som bas i sin portfölj för att sedan krydda med olika aktiva nischade fonder.

Rekord för den totala fondförmögenheten
Den totala fondförmögenheten uppgick vid årsskiftet till rekordhöga 2 481 miljarder kronor, varav en fjärdedel nysparande och tre fjärdedelar värdeökning. Indexfonder utgjorde vid utgången av 2013 cirka 11 procent av den samlade aktiefondförmögenheten och uppvisade ett nettoinflöde på drygt 12 miljarder kronor, vilket motsvarar närmare 30 procent av det totala nysparandet i aktiefonder.

- Vi har ett brett utbud av indexnära fonder som grund i vårt sortiment och en kvalificerad familj av aktivt förvaltade spetsfonder i våra Delphi och Storebrandfonder som alla ligger helt rätt i tiden. Vi ser nu fram emot 2014 och fortsätter vårt arbete på nordisk basis med att förbättra och förnya våra produkter, avslutar Liza.

I början av 2013 utsågs SPP Fonder till Årets Fondbolag 2012 av Söderberg & Partners.