Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder samt fondchef Storebrand Kapitalförvalting

Fyra framgångsfaktorer fyller fyra år

För fyra år sedan lade Storebrand Global Multifaktor om sin förvaltningsstrategi och sedan dess har fonden haft en genomsnittlig värdeökning på 17,6 procent per år.

- Vi är fantastiskt nöjda med fondens utveckling. Fonden var bra innan vi lade om strategin, men nu är den om möjligt ännu bättre. Fondens utveckling och avkastning är ett bra kvitto på att strategin och modellen fungerar, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

Storebrand Global Multifaktor har sedan omläggningen haft en genomsnittlig värdeökning på 17,6 procent per år under perioden (efter avgifter), vilket motsvarar 2,1 procentenheter i årlig meravkastning (per 31 oktober 2017).

Modellen och faktorerna bestämmer
Storebrand Global Multifaktor är en smart-beta fond eller faktorfond som den ibland också kallas. Det innebär att det är ett antal faktorer som styr vilka bolag fonden ska investera i.

- Målet är att hitta en smart balans mellan avkastning, risk, pris och faktor för att få den optimala sammansättningen för den specifika fonden. Genom att systematisera urvalet och dra nytta av bolags olika särdrag har vi utvecklat en modell som fungerar både bra över tid och i olika marknadsklimat.

- Fonden rekommenderas ofta som bas i en portfölj och är väldigt bra prissatt vilket gör att den passar många olika kundgrupper, avslutar Åsa.

Fonden finns tillgänglig hos bland annat SPP, Avanza, Nordnet och Fondmarknaden.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. På spp.se hittar du faktablad om fonden. Fonden har sedan omläggningen, 31 oktober 2013 till 31 oktober 2017 avkastat 91,1 procent i svenska kronor efter förvaltningsavgift och utan hänsyn tagen till inflation. Fondens jämförelseindex har under samma period avkastat 77,7 procent.

Fonden har de senaste fem åren, 2012-10-31-- 2017-10-31, avkastat 140,5 procent i svenska kronor efter förvaltningsavgift och utan hänsyn tagen till inflation. Fondens jämförelseindex har under samma period avkastat 118 procent.