Samarbetet med SIDA och USAID intensifieras

Samarbetet med SIDA och USAID intensifieras

Den 22 oktober presenterade arbetsgruppen representerade av SIDA, AP3, Folksam och SPP en investeringsmodell för hur kapital på ett klokt sätt ska kunna kanaliseras till infrastrukturinvesteringar i de afrikanska ekonomierna söder om Sahara.

- Målet med samarbetet är att mobilisera pensionskapital till infrastrukturinvesteringar i Afrika, som är en förutsättning för långsiktigt hållbar utveckling i regionen, säger Staffan Hansén Head of Asset management i Storebrand och koncernens representant i arbetsgruppen.

De afrikanska ekonomierna söder om Sahara fortsätter att uppvisa god tillväxt. IMFs senaste prognos visar plus 5 procent för regionen vilket är långt över tillväxten i världsekonomin som helhet.

- Många internationella utvecklingsorganisationer med stark närvaro i Afrika är involverade i stora infrastrukturprojekt i regionen som behöver kapital. SIDA kan även bidra genom att tillföra garantier som ger trygghet åt svenska investerare.
Den investeringsmodell som presenterats har tagits fram i SIDAs regi med representanter för pensionskapital som expertis.

- Vi pensionsinvesterare har begränsad kunskap om infrastrukturinvesteringar i Afrika, men vi har expertkunskap kring hur ett investeringsekosystem kan byggas upp för att passa så många investerare som möjligt att göra hållbara investeringar utifrån sina regelverk och riskreferenser, avslutar Staffan Hansen.

EFN  Så ska pensionskapital placeras i Afrika

Steg ett i samarbetet: SPP/ Storebrand på toppmöte om investeringar i afrika