Sparare satsar på trygghet

Sparare satsar på trygghet

Intresset för fonder fortsätter att vara mycket högt bland de svenska fondspararna. I juli uppgick nysparandet till totalt 14,5 miljarder kronor och störst var nettoinsättningarna i obligationsfonder och blandfonder, skriver fondbolagens förening i ett pressmeddelande. En ökning som bekräftas av SPP Fonders VD Liza Jonson.

- Vi har haft ett inflöde på över 5 miljarder till SPP Fonder hittills i år och under året passerade vi 100 miljarder i förvaltat kapital. Kunderna vill gärna spara i fonder för att ta del av uppgångar men väljer ofta tryggare fonder där svängningarna inte är så stora.

- Under året har vi sett en stark utveckling för vår tillväxtmarknadsfond, SPP Emerging Markets som placerar på en marknad som gått lite trögt de senaste åren. Fonden startade 2010 och har idag en fondförmögenhet på mer än 7,5 miljarder kronor. Det är också roligt att se utvecklingen för vår nyaste fond, SPP Stabil. Den har avkastningsmässigt legat i topp bland globalfonder hittills i år. Många kunder har också upptäckt våra räntefonder, främst vår företagsobligationsfond, som ett bra alternativ till bankkonton med låg eller ingen ränta.

När det är stora svängningar på börsen är det extra viktigt att ha en viss spridning på sparandet poängterar Liza. Avgifterna är också något som spararna bör vara observanta på.

- Att ha indexfonder i botten och att krydda med nischfonder brukar jag rekommendera. Sen är det viktigt att jämföra avgifter.

Att fonderna ska vara hållbara är helt självklart för Liza.

- Bolag som har koll på framtidsutmaningar och ställer om sina verksamheter är bättre rustade och mer lönsamma. Det ser vi både på kort och lång sikt. De bolagen vill jag satsa på. Dessutom är jag mån om att vi har en bra framtid framför oss, avslutar Liza.