Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder

​SPP Fonder klara för Premiepensionens nya fondtorg

"Premiepensionen har de senaste 20 åren haft en fantastisk påverkan på den privatekonomiska utvecklingen och bidragit starkt till att vi i Sverige har en förhållandevis hög kunskap om sparande och pension. Att vi får fortsatt förtroende att distribuera våra hållbara fonder på Premiepensionens nya fondtorg är därför mycket glädjande "

1 november 2018 infördes nya regler på premiepensionens fondtorg i syfte att stärka kvalitén på fonderna som distribueras där. Alla fonder sades upp och tvingade ansöka om förnyat förtroende. Pensionsmyndigheten har sedan början av året granskat alla inkomna ansökningar och meddelar efterhand vilka som godkänns. SPP Fonder är nu ett av de bolag som får fortsatt förtroende.

- Premiepensionen har de senaste 20 åren haft en fantastisk påverkan på den privatekonomiska utvecklingen och bidragit starkt till att vi i Sverige har en förhållandevis hög kunskap om sparande och pension. För många är premiepensionsvalet ett av de första egna sparbesluten som tas. Att vi får fortsatt förtroende att distribuera våra hållbara fonder på det nya fondtorget är därför mycket glädjande, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

- Genom tydlig konsumentupplysning och genom att tidigt i livet förväntas göra ett aktivt val kring sin pension lär sig spararna om fonder och sparande, vilket i sin tur gör att Sverige kan fortsätta vara ett land som är ledande på sparande med kunniga, medvetna och krävande konsumenter.

Samtliga 18 fonder som SPP Fonder ansökt om är godkända.