Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder

​"2017 har varit ett väldigt bra år för SPP Fonder men jag tror att 2018 blir ännu bättre"

SPP Fonder går starkt in i 2018 och lämnar ett fantastiskt 2017 bakom sig. Det förvaltade kapitalet ökade med drygt 16 procent mot föregående år och uppgick vid årsskiftet till cirka 178 miljarder kronor.

Under 2017 hade SPP Fonder ett nettoinflöde på cirka 10,4 miljarder kronor vilket motsvarar 9,2 procent av de totala inflödena på den svenska fondmarknaden[1].

– Vårt fokus på hållbarhet, utan att tumma på avkastning, har varit helt avgörande för vår framgång. Allt fler kunder kräver att investeringarna placeras hållbart och intresset ökar hela tiden. Framför allt från institutioner men även privatpersoner. Och med en ny klimatlag på plats kommer intresset bara att öka, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

Fossilfria fonder vinner ny mark
SPPs fossilfria PLUS- fonder, har sedan start 2016 attraherat betydande kapital och den totala fondförmögenheten för PLUS-fonderna uppgår nu tillnästan 13 miljarder kronor.

– Fonderna har verkligen fyllt ett gap på marknaden och vi ser ingen avmattning på efterfrågan. Under första kvartalet 2018 får familjen tillökning av ytterligare en PLUS-fond, SPP Europa PLUS.

SPP Grön Obligationsfond både bäst och störst
Året var fortsatt tufft på obligationsmarknaden, men trots det kunde SPP Grön Obligationsfond stoltsera med marknadens bästa avkastning i sin kategori.Med över 3,5 miljarder i förvaltat kapital är SPPs Gröna Obligationsfond inte bara världens största gröna obligationsfond utan även den gröna obligationsfond som presterat bäst i sin kategori[2].

Gröna obligationer är ett utmärkt finansiellt instrument för att öronmärka pengar till klimatomställande projekt, samtidigt som de ger likvärdig avkastning som traditionella obligationsinvesteringar. Alla borde byta sina vanliga obligationer mot gröna. Vi ser en stor potential för fonden och hoppas att den gröna obligationsmarknaden ska få ännu mera fart under 2018.

Fem framgångsrika år med SPP Global Topp 100
Med en avkastning på ca 16,5 procent per år, sedan start, har SPP Global Topp 100 varit en framgångssaga för spararna. Fonden får dessutom genomgående höga betyg av Morningstar.

– Vi är fantastiskt nöjda med fondens utveckling som den senaste tvåårsperioden överavkastat med 11,7 procentenheter mot sitt jämförelseindex[3].

Fler förstår hållbarhetsvalutans hårda värde
Som slutsummering av året säger Åsa att 2017 varit ett bra år för SPP Fonder men hon hoppas att 2018 blir ännu bättre.

– Många har underskattat det hårda värdet av hållbarhet men när allt fler börjar förstå hållbarhetsvalutans riktiga värde finns det bara en väg framåt. När den kraften tar fart, ligger vi väl positionerade, avslutar hon.

[1] Källa Moneymate

[2] Morningstar Räntefonder - korta

[3] Fonden har sedan start, 1 oktober 2012 till 31 december 2017 avkastat 122,57 procent efter förvaltningsavgift och utan hänsyn tagen till inflation. Fondens jämförelseindex har under samma period avkastat 114,56 procent.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. På sppfonder.se hittar du informationsbroschyr och faktablad.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se