​En stark position bland privatanställda tjänstemän

​En stark position bland privatanställda tjänstemän

SPP växer i fondförsäkring och stärker positionen bland privatanställda tjänstemän. SPP fortsätter få utmärkelser för sitt kundcenter, sina fonder och för hållbarhetsarbetet som genomsyrar hela verksamheten.

SPPs totala förvaltade kapital uppgick per den sista december 2015 till154 miljarder kronor (154). SPPs förvaltade kapital inom fondförsäkring ökade till 71 miljarder kronor (66), och inbetalda premier i fondförsäkring exklusive interna kapitalflyttar uppgick till 5 225 miljoner kronor (5 174). Nyteckningen i fondförsäkring via valcentral ökade med 18 procent och SPP låg i december på en andraplats för nyval inom ITP1 och på en förstaplats för omval.

– Både nya och gamla kunder kryssar SPP i sitt ITP-val, och SPP nådde högsta mätningen någonsin som tänkbart varumärke för privatanställda tjänstemän. Vårt enkla, prisvärda och hållbara sparande ligger rätt i tiden, säger SPPs vd, Staffan Hansén.

Ett år med många fina utmärkelser
Corporate Knights utsåg nyligen SPP/Storebrand till ett av världens 100 mest hållbara bolag,och för sextonde året i rad tar koncernen plats i det prestigefyllda Dow Jones Sustainability Index.

SPPs hållbarhetsarbete fick betyget "väl godkänt" från Max Matthiessen, medan Söderberg & Partners utsåg SPP till "bäst i klassen".

- Jag är stolt över hållbarhetsmärkningen på våra fonder, över vår gröna obligationsfond som vuxit sig till världens största, samt över att vi målmedvetet minskar koldioxidfotavtrycket i våra investeringar, säger Staffan Hansén och fortsätter.

- De utmärkelser vi får och de index vi ingår i bekräftar att vårt hållbarhetsarbete kontinuerligt utvecklas och ligger i framkant.

Söderberg & Partners utsåg för femte gången SPP till årets fondförsäkringsbolag, och fondmarknaden.se kårade koncernens fond Delphi Nordic till "bästa fond alla kategorier".

Sist men inte minst utsågs SPPs kundcenter återigen till svenska mästare i kundservice.
- Det är fantastiskt kul att vårt kundcenter prisas för tredje gången, när det så tydligt är ett nav för de löpande kundkontakterna i vår organisation, säger Staffan Hansén.

SPPs totala förvaltade kapital var oförändrat under 2015 och uppgick per den sista december till154 miljarder kronor. Inbetalda premier uppgick under 2015 till 7 466 miljoner kronor (8 305). Försäljningen mätt i APE uppgick till 1 010 miljoner kronor (1 021). Solvenskvoten för SPP uppgick till 1,97 per den 31 december 2015. Avkastningen i SPPs öppna traditionella portfölj uppgick under året till 1,40 procent, och avkastningen i sparlösningen SPP Mix 80 uppgick till 3,80 procent.

För fullständig finansiell rapportering hänvisas till storebrand.com

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se