Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder

​Marknadens bästa nettoflöden

Under första halvåret 2019 hade SPP Fonder ett nettoflöde på cirka 6,4 miljarder kronor vilket motsvarar 22,8 procent av de totala nettoflödena på den svenska fondmarknaden[1]. Det förvaltade kapitalet uppgick vid halvårsskiftet till 208 miljarder kronor.

- I juni månad hade vi ett nettoflöde på 1, 7 miljarder vilket motsvarar 20,8 % av den svenska fondmarknaden och är marknadens högsta. Det ökade intresset för hållbara fonder är helt klart till vår fördel, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

Hittills i år uppgår det totala nysparandet i fonder till 28 miljarder kronor på den svenska fondmarknaden. Den största andelen har tillfallit långa räntefonder, följt av aktiefonder. Sedan årsskiftet har fondförmögenheten ökat med 653 miljarder kronor. Av de samlade fondtillgångarna är 2 754 miljarder (motsvarande 59 procent) placerade i aktiefonder. Enligt statistik från Fondbolagens förening.

- Statistiken bekräftas av vår egen där vi absolut sett ett ökat intresse för våra räntefonder under det första halvåret. Vi har en bra fördelning mellan aktiefonder och räntefonder i vårt utbud vilket gör att våra kunder lätt kan omfördela sina portföljer och omjustera sina risknivåer när det svänger på marknaden. Vårt ränteteam belönades dessutom med utmärkelsen Best Fixed Income House av Morningstar i början av året vilket vi är väldigt stolta över.

SPP Fonder toppar med störst andel fonder som får "grönt ljus"
Söderberg & Partners släppte i juli rapporten ”Hållbara fonder” som granskat 3 100 fonder ur ett hållbarhetsperspektiv. Rapporten lyfter bland annat fram andelen grönflaggade fonder i varje fondbolag, där SPP Fonder toppar med störst andel fonder som får "grönt ljus".

- Vi arbetar hela tiden med att öka hållbarhetsnivåerna i alla fondkategorier. I takt med att vi får tillgång till bättre data kan vi göra bättre analyser och integrera mer hållbarhet över hela fondpaletten. Vi arbetar också med att bli ännu bättre på aktivt ägarskap för att utöva vår makt som ägare att påverka bolagen. En kombination av exkludering, integrering och aktivt ägarskap menar vi är bästa sättet att flytta mycket kapital i en hållbar riktning.

Under halvåret toppade SPP Fonder även IRRIs (Independent Research in Responsible Investment Survey) undersökning som det bolag som bidrar mest till hållbara investeringar i branschen.

- Utmärkelser och listor ger oss en bra benchmark hur vi står oss i branschen och hur branschen rör sig. Det vi ser är att fokus och krav på hållbarhet kommer öka markant, vilket är positivt. Vi har ett stort ansvar att göra allt vi kan för att bidra till en sundare och mer hållbar finansbransch, avslutar Åsa.

SPP Fonder är Sveriges största fondbolag efter storbankerna med ett förvaltat kapital på drygt
208 miljarder kronor.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida utveckling. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. sppfonder.se hittar du faktablad och informationsbroschyr.

[1] Källa Moneymate

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se