​Prometheus Pensionskassa väljer SPP för medlemmarnas tjänstepensionsförsäkringar

Prometheus Pensionskassa har sedan hösten 2019 arbetat med att hitta en ny leverantör för sina medlemmars tjänstepensionsförsäkringar. SPP vann upphandlingen och får därmed förtroendet att överta ansvaret för cirka 3 000 medlemmars tjänstepensionsförsäkringar.

Det står nu klart att SPP tar över Prometheus övriga kollektivavtalade tjänstepensionsförsäkringar som ligger utanför den formella Basplanen i Fora. Totalt omfattas ett kapital på cirka 300 miljoner SEK.

– Vi ser fram emot att kunna ge en långsiktig trygghet till Prometheus medlemmar. SPPs djupa kompetens inom tjänstepension i kombination med vår enkla systemlösning har skapat ett starkt erbjudande som vi förstås vill nå ut med till så många försäkringskunder som möjligt, säger Staffan Hansén, vd SPP.

Prometheus uppdrag har sedan starten varit att ge sina medlemmar en god och trygg avkastning med minsta möjliga belastning på vår jord och kommande generationer. I valet av SPP var pensionsbolagets hållbarhetsarbete därmed en avgörande faktor.

– Centralt i arbetet har varit att hitta den absolut bästa lösningen för alla våra medlemmar och avsluta med trygg förvissning om att den fortsatta förvaltningen i det nya pensionsbolaget både är hållbar och ger fortsatt god avkastning. För den större delen av beståndet har vi nu funnit en bra mottagare i SPP som vi är mycket nöjda med, säger Maria Rehnborg, vd Prometheus Pensionskassa.

Affären omfattar en överlåtelse av Prometheus försäkringsbestånd till SPP som planeras till 30 april 2020. Överlåtelsen förutsätter Finansinspektionens tillstånd.

Vår passion. Tjänstepension.

SPP är tjänstepensionsbolaget som alltid vill gå steget längre. Vi brinner för att göra tjänstepension enkelt och hjälpa dig skapa ett attraktivt förmånspaket för dina anställda. Oavsett om du behöver smarta digitala tjänster som sparar tid, skräddarsydd rådgivning för dig och dina anställda, eller en hållbar tjänstepension som hjälper dig att locka framtidens talanger, så står vi redo. Med ett komplett erbjudande och djup kompetens tar vi oss an just din pensionsutmaning.

Läs mer på www.spp.se