Fonden är en av få företagsobligationsfonder på marknaden som erbjuder långtgående hållbarhetskriterier och är fossilfri, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

SPP Fonder lanserar SPP High Yield Företagsobligation

Genom den nya fonden breddar SPP Fonders sitt fonderbjudande med en fossilfri företagsobligationsfond med fokus på nordiska krediter.

SPP High Yield Företagsobligation är en aktivt förvaltad, hållbar räntefond som investerar i framför allt nordiska företagsobligationer som saknar investment grade-rating, dvs bolag med högst BB+-rating eller bolag som saknar rating. Fonden kan dock även placera i utomnordiska emittenter och i viss mån i företagsobligationer med högre kredit­värdighet.

- Fonden har redan attraherat över 1 miljard svenska kronor vilket är fantastiskt. Den är ett tydlig och kompletterande alternativ till obligations- och företagsobligationsfonder med högre kreditvärdighet och är dessutom en av få företagsobligationsfonder på marknaden som erbjuder långtgående hållbarhetskriterier och är fossilfri, säger Åsa Wallenberg vd SPP Fonder.

Inledningen av Coronakrisen, framförallt under mars månad, skapade stor turbulens på finansmarknaderna och i synnerhet på marknaden för High Yield-obligationer, men marknadsrörelserna skapade inte bara utmaningar utan också möjligheter i form av attraktiva nivåer på kreditspreadar, något som den nya fonden har möjlighet att utnyttja.

- Vi tror att vår förvaltningsfilosofi med ett tydligt fokus på BB-företagsobligationer har goda möjligheter att vara en ”sweetspot” ur såväl avkastnings- som diversifieringssynvinkel, tillägger Andreas Hälldahl, förvaltare av SPP High Yield Företagsobligation

Mer information om SPP High Yield Företagsobligationfinns på SPP Fonders hemsida sppfonder.se

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. På sppfonder.se hittar du informationsbroschyr och faktablad.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se