SPP minskar Co2-exponeringar i investeringarna, 19 bolag exkluderas

SPP minskar Co2-exponeringar i investeringarna, 19 bolag exkluderas

Som ett resultat av den senaste hållbarhetsanalysen av energisektorn utesluts 19 bolag med exponeringen mot kol och oljesand i alla investeringar.

- Det gör vi för att minska fossil- och Co2exponeringen och säkra långsiktig stabil avkastning, säger Stina Billinger, Hållbarhetschef SPP/Storebrand.

- Om de utsatta klimatmålen förverkligas och dessa resurser inte kommer till användning blir de värdelösa rent ekonomisk, men det är också så att de inte bidrar till en hållbar utveckling i den utsträckning och den takt vi vill se. Fossilexponeringen är en av näringslivets viktigaste utmaningar och för oss är det centralt att arbeta målinriktat för att ta vår del av ansvaret, fortsätter Billinger.

SPP och Storebrand har ett av Nordens mest erfarna och största team för hållbarhetsanalys och arbetar systematiskt för att säkerställa att bolagen som investeras i ställer om för att möta en hållbar utveckling.

– Nu tar vi kraven till nästa nivå för att aktivt minska vår exponering mot de mest Co2-intensiva bolagen. Det innebär att 19 bolag med exponering mot kol och oljesand exkluderas från samtliga investeringar. Vi utmanar hela tiden vår egen modell och höjer successivt kraven för att öka takten i den hållbara utvecklingen, säger Billinger och tillägger, med emfas, att

- Hos oss på SPP har vi inga enskilda etikfonder, här gäller samma höga krav oavsett bolag och bransch. Kunden kan alltså känna sig trygg att oavsett hur de väljer att spara i våra produkter så gäller samma höga krav.

Som en konsekvens av de höjda kraven exkluderas alla direkta kolproducenter i Energy-sektorn (MSCI All Countries), vilket är 13 bolag. Utöver detta exkluderas de sex oljebolag.

Totalt har SPP 177 bolag och 32 länder exkluderade som en konsekvens av att de bryter mot bolagets minimistandard för hållbara investeringar.

Kontakt: Nathalie Green 070- 606 93 05, Stina Billinger 070 - 467 74 82

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner.