Staffan Hansén, vd, SPP

​SPP och SH Pension i avtal om överlåtelse av privatägda pensionsförsäkringar

SH Pension beslutade under våren 2020 att ansöka om ombildning till Tjänstepensionsförening. I samband med det påbörjades arbetet med att hitta en ny leverantör för sina medlemmars privatägda pensionsförsäkringar. Valet föll på SPP som ny försäkringsgivare.

Planen är att SPP tar över de försäkringar som SH Pension inte längre har möjlighet att tillhandahålla enligt lagen om tjänstepensionsföretag (IORP 2). Totalt rör det sig om ca 1 300 försäkringar med ett samlat kapital på ca 300 miljoner kronor.

SH Pension har i 75 år arbetat för att göra pension enkelt och lönsamt för sina kunder. Beslutet om att verka under IORP 2 medförde att SH Pension behövde finna en ny leverantör för sina medlemmars privatägda pensionsförsäkringar.

–Vi har med omsorg arbetat fram en lösning för att ta tillvara alla våra medlemmars intressen. Beståndsöverlåtelsen bygger på att vår stämma antar förslaget, och att Finansinspektionen ger sitt tillstånd. Nu ser vi fram emot den fortsatta processen och att kunna verkställa överlåtelsen. För de kunder som har en privatägd pensionsförsäkring ser vi en bra mottagare i SPP som har goda förutsättningar att säkra en långsiktig lösning för de försäkrade, säger Annelie Helsing, vd, SH Pension.

–Vi är glada över förtroendet och att kunna bidra med både vår kompetens och en lösning som är till fördel för både kunderna, SH Pension och SPP säger Staffan Hansén, vd, SPP.

Affären omfattar en överlåtelse av merparten av SH Pensions privatägda traditionellt förvaltade pensionsförsäkringar till SPP. Överlåtelsen planeras slutföras under 2020, och förutsätter dels stämmobeslut, dels Finansinspektionens godkännande.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se