Staffan Hansén, vd, SPP

Stark position inom kollektivavtalad tjänstepension

SPP växer bland privatanställda tjänstemän och är främsta valet vid sidan av partsbolagen inom kollektivavtalad tjänstepension. I tillägg fortsätter inflödet av kapital till SPPs fondbolag att vara mycket starkt.

Fler privatanställda tjänstemän väljer SPP som förvaltare för sin tjänstepension och SPP är nu det främsta valet vid sidan av partsbolagen. Störst är ökningen bland nya kunder inom ITP1.

- Vi fortsätter att stärka vår position som det enkla, prisvärda och hållbara alternativet. Det blir extra tydligt när våra fonder väljs i allt fler kanaler, säger Staffan Hansén, vd, SPP.

Under första halvåret hade SPP Fonder ett starkt nettoflöde på 11 miljarder. Vilket befäster SPP fonders position som femte största fondbolag efter storbankerna. Efterfrågan har varit särskild stor på SPPs fossilfria fonder som under våren firade ett år.

- På ett år har hela 10 miljarder investerats i våra fossilfria fonder, vilket visar att vi ställt in kursen rätt, säger Staffan och fortsätter:

- Hälften av alla pengar på världens börser är pensionspengar och den samlade kraften i dessa är enorm! Att tillhandahålla ett fossilfritt alternativ är avgörande för ett grönt skifte och att vi tillsammans ska nå de globala målen.

SPPs totala förvaltade kapital uppgick per den 30 juni 2017 till 166 miljarder kronor (156). Inbetalda premier under samma period var 4 118 miljoner kronor (3 799). Solvenskvoten för SPP uppgick till 167 procent. Den traditionella försäkringen, Sparande med garanti, avkastade för en typkund i arbetslivsfasen 6,0 procent under året, och för en typkund som uppnått pensionsålder 2,8 procent. Avkastningen för fonden SPP Mix 80 i fondförsäkring, representativ för sparare i arbetslivsfasen, uppgick till 4,8 procent för samma period. Avkastningen i SPP Mix 20, representativ för sparare i pensionsålder, uppgick till 1,6 procent.

Historisk avkastning är inte någon garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se