Vi ses i Almedalen!

SPP  kommer även i år att vara på plats under Almedalsveckan för att diskutera välfärd, långsiktigt sparande och vikten av hållbarhet.

- Vi är i Almedalen för att lyfta några av våra hjärtefrågor. Vikten av långsiktigt sparande, välfärdens utmaningar och inte minst hållbar utveckling, säger Sarah McPhee, VD, SPP.

Transparens, valfrihet och enkelhet är andra teman som återkommer när SPP väljer sammanhang att delta i under veckan.

- Transparensen i hela branschen måste öka, likaså begripligheten. Det är inte rimligt att kunderna inte har tillräcklig kunskap och information för att göra ett medvetet val när de fattar ett av sina mest livsavgörande beslut om framtiden, tillägger Sarah.

SPPs hållbarhetsstrateg Stina Billinger är också på plats.
- Det handlar inte längre om att bara utesluta dåliga bolag. Vi måste identifiera de hållbara vinnarna och göra det möjligt för våra kunder att investera smart. Det är där pengarna finns i framtiden.

Väl mött i Aledalen!
Hälsar SPP

SPP deltar på följande seminarier

Mån 4 juli 10.00-12.00 Haga initiativet
När företag kommunicerar hur de tar ansvar för sin miljö- och klimatpåverkan blir de ibland anklagade för greenwash. Varför går det snett? Vad kan företagen göra för att undvika att bli anklagade för grönmålning?

Mån 4 juli 15:45 - 17:15 AP7 Vilse i pensionsdjungeln
Svenskarna har svårt att avgöra både hur mycket pension de kommer att få och hur mycket de behöver. Om pensionssystemet inte ska bli ett lotteri, behöver det anpassas till spararnas förutsättningar. Var ska man börja och vilka åtgärder behövs?

Tis 5 juli 10.00–13.00 SNS i samarbete med SEB Framtidens pensioner
Är Sveriges pensionssystem bärkraftigt och tillräckligt? Hur står sig svenska pensioner i internationell jämförelse och bör staten ta ett större ansvar för tjänstepensionerna? Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (m) och socialförsäkringsutskottets vice ordförande Tomas Eneroth (s) medverkar.

Deltar från SPP: Sarah McPhee, VD

Ons 6 juli 14.00–14.30 VA/CSR i praktiken Behovet av "Hela bilden" för att bedöma vilka resultat bolagen åstadkommer
Vad ett företag gör och hur det agerar resulterar i så mycket mer än bara finansiella nyckeltal. På finansmarknader runt om i världen höjs allt fler röster för att ställa krav på företag att faktiskt redovisa hela bilden för såväl investerare som intressentgrupper. I Almedalen börjar de rösterna höras även i Sverige. Under ett intensivt och kunskapsfyllt seminarium diskuterar vi om det är dags att ställa krav även på de svenska börsföretagen. Är det rimligt att begära att de utöver de finansiella nyckeltalen också ska redovisa de "icke-finansiella nyckeltalen" - de som kompletterar bilden av vilka resultat bolaget genererat även ur ett miljöperspektiv och ett samhällsperspektiv?

Ons 6 juli 15.00-15.45 Klimaträttvisa Sverige – Globalt
Alltmer av svenska företags produktion sker i utvecklingsländer, vilket leder till klimatutsläpp som läggs på produktionslandets klimatnota. Är det rättvist att utsläpp läggs på produktionsländerna när det är svenska bolag som initierat produktionen? Bistånds- och miljöorganisationer efterlyser global klimaträttvisa, där Sverige först ska minska sina egna utsläpp kraftigt och sedan finansiera utsläppsminskningar utomlands. Är detta rätt väg att gå – och hur ska det gå till?

Tors 7juli 08.30 – 09.30 CSR Sweden Samhällsansvar med flera vinnare
Alla är överens om att förebyggande insatser är bra, men inte om vad de får kosta eller vad samhället faktiskt tjänar på dem. Under detta seminarium möter du bland annat Fryshuset och NyföretagarCentrum, två aktörer som genom sina verksamheter både sparar och tjänar enorma pengar åt samhället.
Deltar från SPP: Stina Billinger, Hållbarhetsstrateg

Tors 7juli 10.00 – 12.00 CSR Sweden CSR-behövs det piska eller morot?
CSR är ett område som många har drömmar om. Konsulter drömmer om uppdrag, organisationer ser möjligheter. Många sliter och drar i företagen. Vad vill politikerna? Har man olika uppfattningar inom partier, organisationer om vad företagen ska ha på sin samhällsagenda? Vad säger företagen själva?

Deltar från SPP: Stina Billinger, Hållbarhetsstrateg

Vill du komma i kontakt med någon på SPP under Almedalsveckan hör av dig till:

• Sara Skärvad, Press & PR, 070-621 77 92
    • Nathalie Schilling, Press & PR, 070- 606 93 05

Följ Stina Billinger på www.twitter.com/stinabillinger om SPPs hållbarhetsarbete

Läs även Stinas krönikor "Konsten att vara god eller konsten att vara smart"
och "Tänd lampan för klimatsmarta investeringar"

Allt om Almedalsveckan hittar du på www.almedalsveckan.info

SPP är en del av norska Storebrandkoncernen. Tillsammans är vi en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. SPP erbjuder kvalificerad rådgivning och ett brett sortiment av pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. Storebrandkoncernen utmärker sig bland annat genom sitt fokus på samhällsansvar och är bland de ledande i Europa inom ansvarsfulla investeringar. SPP har idag drygt 500 anställda och huvudkontoret ligger i centrala Stockholm.