Företag ertappas med fingrarna i syltburken med negativ SEO

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2013 15:27 CEST

Googles uppdateringar senare år har skapat möjligheten att sabotera företags synlighet. Men är det värt att ta risken när Google samtidigt mer och mer lägger fokus på att kartlägga personer och dess Internet-närvaro för att i slutändan belöna dem som sköter sig med bättre synlighet och auktoritet?

SimonNystrom.com kan du läsa hela historien om försöket att sabotera resultaten för en topprankande sajt i Google. Attacken, som skedde genom att omdirigera tusentals porrlänkar till målsajten upptäcktes dock och det kunde till slut avslöjas vem som låg bakom.

Negativ SEO, som det kallas, dvs "negativ sökmotoroptimering" eller på engelska "negative search engine optimization" är en relativt ny företeelse på nätet och  i synnerhet i Sverige. Möjligheten att sabotera för andra har dock ökat i och med att Google infört nya sätt att upptäcka spam på nätet. Att skicka porrlänkar mot en sajt kan vara ett sätt att sabotera eftersom Google kan bli väldigt förvirrad vad gäller att förstå målsidans relevans. Att dessutom sabotera för en sajt som rankar i topposition innebär att konsekvenserna kan bli stora, även om sajten bara börjar hoppa i sökresultaten. Grovt räknat kan man säga att en förändring från en förstaposition till en andraposition på ett kommersiellt sökord minskar intäkterna med 50% för just det sökordet.

Den som inte är insatt i sökmotorvärlden kanske lätt viftar lätt bort detta som "oviktigt", men faktum är att det  är samma sak som att gå in i en butik och slå sönder hela affären om exempelvis en butik endast har sin närvaro på nätet. De flesta skulle bli väldigt arga efter ett sådant agerande och det skulle dessutom leda till fängelse om personen upptäcktes. Att länka till andra sajter med avsikt att förstöra är dock inte olagligt - än så länge.

Kommentarer (0)