Går det att synas i Google utan att bryta mot Googles riktlinjer?

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2013 14:00 CET

Följ med i ett transperent projekt som går ut på att undersöka möjligheten att synas inom konkurrensutsatta områden i Google om man inte är beredd att bryta mot Googles riktlinjer. Det valda målet är smslån - ett område som präglas av spamresultat och bluffrekommendationer.

Olika konkurrensutsatta områden på nätet präglas av oerhört mycket spam och manipulativa metoder för att synas i Google. En av anledningarna är s.k Page Rank som bedömer en sidas trovärdighet efter hur många sajter som länkar till den. Ju fler som länkar - desto bättre rankar sidan. Resultatet påverkas även av det ord som det länkas med till målsidan. Det här är en förenklad förklaring.

Google har länge pushat ut sitt budskap om att sidor som köper länkar för att öka sin egen ranking kommer att bestraffas. De har även med sina senaste filter, Penguin-uppdateringen, tagit ett steg till i spambekämpningen. Penguin har som huvuduppgift att hitta de sajter som ägnar sig åt manipulativa metoder för att öka sin egen ranking. Det råder delade meningar om Google lyckas bekämpa spam överhuvudtaget eller om deras senaste uppdaterngar snarare lämnar företräde till ännu tunnare sajter som använder sig av mer sofistikerade spammetoder medan redan etablerade företag ofta förlorat mycket.

En viss irritation har uppstått bland sökmotoroptimerare som blivit ledsna på att Googles propagerande för att "Content is King".  Med det menas att Google säger att om du bygger en sajt tillräckligt bra och skapar engagemang så kommer sajten så småningom att ranka bra. Enligt många är det ett falskt påstående och att det vore en ren lögn/illgärning om du gav ett företag rådet att spela enligt Googles riktlinjer inom vissa områden om det inte går att skapa tillräckligt engagemang. För det är helt enkelt de köpta länkarna som fortfarande vinner i många segment. Det Google inte kan upptäcka automatiskt går helt enkelt inte att slå ut - och tempot ökar. Googles senaste uppdateringar har istället ökat på produktionen av spamsajter då dessa i många fall verkar gynnas på specifika sökningar.

Sajten Billigtsmslan.se är en jämförarsajt inom smslån som numera går på en öppen linje och redogör regelbundet för problematiken kring marknadsföring inom smslån och andra tuffa segment i sin blogg. Smslån är ett typiskt segment som präglas av spam och falska rekommendationer. Målet är att undersöka om det överhuvudtaget är möjligt att slå sig in på en marknad präglat av spam genom att hålla sig till Googles riktlinjer och hålla sig till trovärdig och sann information med äkta jämförelser. För man må ju tycka vad man vill om smslån - det bästa vore iallafall om den som innehöll sann information rankar bäst. Går det att synas bra för en sådan sökning som "smslån" i Google utan att köpa länkar? Hur löser man problemet med synlighet om engagemanget för gemene man är så lågt och att ämnet i sig är något skamfyllt och ingen direkt öppet skulle skryta med och än mindre länka till. Projektets mål är att se om enbart satsningar på innehåll ger resultat.

Relaterat:

Kommentarer (0)