Günther Mårder är Årets digitala kommunikatör i Almedalen 2016

Idag utsågs Årets digitala kommunikatör i Almedalen, som instiftades i fjol av Springtime och Notified. Vinnare 2016 är Företagarnas Günther Mårder, andra platsen gick till organisationen Fler unga och tredjeplatsen gick till Expressens Niklas Svensson.

I år är det andra gången kommunikationsbyrån Springtime i samarbete med medie-bevakningsföretaget Notified utser en vinnare i kategorin Årets digitala kommunikatör i Almedalen.

Prisets vinnare 2016 går även i år till superkommunikatören Günther Mårder som tar hem priset med motiveringen:

Vår vinnare har med metikulös precision, balanserat förarbete, momentan spontanitet och oslagbar närvaro i multipla kanaler gjort en heltäckande bevakning av sina frågor under almedalsveckan. Hen har livepoddat, skrivit debattartiklar och repliker, tweetat, snapchattat, facebookat, periscopat och instagrammat. Han har i princip fungerat som ett eget mediehus, utifrån den egna organisationens synvinkel.

På andra plats kom organisationen Fler unga med motiveringen:

Vår andrapristagare har med stort engagemang, aktiv närvaro samt med små och crowdfundade medel gjort sin röst hörd och tagit del av en metadiskussion i vilken de kräver närvaro. Form har burit budskapet via andras arenor dit de annars inte fått tillträde.

På tredjeplats kom Niklas Svensson, Expressen, med motiveringen:

Vår tredjepristagare är ett almedalsfenomen som på gott och ont format den almedalsvecka vi nu har. Där andra har tagit det analoga till det digitala gör hen tvärtom. Detta är en lysande kommunikatör som snabbt tar till sig den senaste tekniken, vågar testa nytt i en bransch som behöver förnyelse och hittar originella vägar att föra ut sitt eget och Expressens varumärke.

Juryn vill även ge ett hedersomnämnanden till Almedalsguiden med motiveringen:

Almedalsguiden har ökat den digitala tillgängligheten för besökarna, inte bara till individen utan även mellan individer. Utövr sina digitala plattformar agerar de aktivt som guider både på plats och i sociala medier för att hjälpa alla att få ut det mesta av almedalsveckan.

• Tanken till att vi instiftade priset är att vill vi lyfta goda exempel och inspirera till att satsa mer på digital kommunikation. Förra året såg vi många bra digitala satsningar i Almedalen och i år är jag glad att kunna säga att jag tycker jag att att vi fått se ännu fler. Årets vinnare har gjort riktigt bra insatser, och genom att uppmärksamma dem hoppas jag att vi flyttar fram positionerna för digital kommunikation, säger Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime.

Förutom att utse Årets digitala kommunikatör har Springtime tillsammans med Notified dagligen utsett dagens vinnare i olika kategorier och presenterat topplistor över resultat i de olika kanalerna.

• Vi instiftade Årets Digitala Kommunikatör i Almedalen förra året eftersom vi tror att digital kommunikation är framtiden och därmed värt att lyfta. Vår tjänst hjälper dagligen våra kunder att hålla koll på det som sker online och det här priset är ett sätt att ytterligare förstärka det, säger Pär Lagerström, VD på Notified.

Juryn bestod av:

Karin Bäcklund, digital strateg, Springtime

Pär Lagerström, VD, Notified

Camilla Eriksson, retorisk och semiotisk analytiker, Retorikiska

Jonas Morian, samhällspolitisk rådgivare, Ledarna

Rolf van den Brink, Dagens Opinion

Karin Bäcklund, digital strateg Springtime, +46 70 8754677, karin.backlund@springtime.nu

Pär Lagerström, VD Notified, +46 76 042 6565, par.lagerstrom@notified.com

• almedalen