Springtime och Notified kartlägger det digitala valet

Sverigedemokraterna diskuteras mer i sociala medier än de andra riksdagspartierna och har också flest anhängare i de sociala kanalerna. Det visar kommunikationsbyrån Springtimes analys av supervalåret 2014, som genomförs i samarbete med Notified.

Vilka partier syns mest, vilka talas det mest om, vilka ämnen diskuteras mest och i vilka kanaler? Rapporten Det digitala valet presenteras en gång i månaden – med start i mars – fram till riksdagsvalet i september 2014. Mätningarna görs av mediebevaknings­företaget Notified och analyseras av Springtime.

Den första rapporten, som avser perioden 1 februari till 2 mars, visar att Sverigedemokraterna är det parti som diskuteras mest i sociala nätverk totalt sett. Partiet har fler anhängare – till exempel i form av likes på Facebook och prenumeranter på Youtube – än de andra partierna, men en stor del av diskussionen om dem är negativ.

Det näst mest diskuterade partiet efter Sverigedemokraterna är Moderaterna. Socialdemokraterna har varit aktiva i sociala medier länge, men står endast för 14 procent av samtalen om partier.

Twitter är den kanal där det förekommer mest politiska samtal. Annie Lööf är den mest aktiva partiledaren och Miljöpartiet det mest twittrande partiet.

– Att det är på Twitter det diskuteras mest valfrågor är knappast överraskande eftersom gruppen politiker, opinionsbildare och media är stor här. Samtidigt inbjuder kanalen också till samtal och diskussion, säger Karin Bäcklund, konsult och digital strateg på Springtime.

I diskussionerna om partier är jobb och skola ämnen som ligger i topp under perioden. Det är dock bara Miljöpartiet och Moderaterna som själva återkommande kommunicerar om jobben och skolan.

Karin Bäcklund, 070-875 46 77, karin.backlund@springtime.nu
Karin Swanson, 073-155 17 71, karin.swanson@springtime.nu
Kalle Mobeck, 073-518 03 01, kalle.mobeck@notified.com

För att ta del av kommande rapporter, följ www.mynewsdesk.com/se/springtime.

• riksdagspartier
  • val 2014