Zombieföljarna attackerar partierna i sociala medier

Likt en epidemi av zombier drar de falska följarna fram över de svenska partiernas sociala medier. Först rapporterades det om Jimmie Åkessons boom av falska följare på Twitter. Över en natt hade Sverigedemokraternas partiledare fått 20 000 nya följare. Därefter slog de falska följarna till mot Piratpartiet som på Twitter ökade antalet följare med nästan fyra gånger till knappt 40 000. I dagarna rapporterades det om 10 000 turkiska följare på Feministiskt Initiativs hemsida och nu kan Springime och Notified presentera att även Miljöpartiet och Folkpartiet är drabbade.

Partiernas följare i sociala medier har under en längre period setts som ett bevis på folkligt stöd, men under de senaste månaderna har mystisk aktivitet kunnat skönjas på de olika partiernas sidor i sociala medier. Över en natt har partier och partiledare så mycket som fyrdubblat antalet följare i sociala medie-kanaler.

Enligt Daniel Chow, head of digital strategy på IT-företaget Softronic rör det sig till viss del om människor i låglöneländer som får betalt för att gilla och följa sidor.

– Det är vanligt med botar men också en hel del faktiska människor som sitter och klickar på gilla- och följa-knappar på företags sociala medier-kanaler mot betalning. Ökningarna är således ingen slump utan det finns antagligen en beställare någonstans, förklarar Chow.

Senast i raden drabbade är Folkpartiet och Miljöpartiet vilkas officiella Twitterkonton på kort på en dag fått cirka 35 000 följare vardera och epidemin är ett faktum. Frågan är dock vem som ligger bakom och varför.

– Det ter sig uppenbart att inget parti självt har köpt dessa följare då det uppenbart underminerar trovärdigheten för partiernas kanaler i sociala medier. Då det är relativt billigt att köpa följare i sociala medier och de företag som ägnar sig åt att sälja följare knappast är seriösa innebär det att vem som helst kan köpa följare åt vilket konto de än behagar, säger Karin Bäcklund, expert på sociala medier på Springtime.

Enligt Karin Bäcklund, kan det röra sig om sabotage.

– Mest sannolikt har följarna köpts av någon som vill skada partiet. Det skulle också kunna röra sig om anhängare som vill väl, men som gör partiet en björntjänst.

Innehåll blir allt viktigare

Huruvida förekomsten av de falska följarna får bestående konsekvenser för partiernas trovärdighet i sociala medier återstår att se.

– För partierna blir det allt viktigare att på ett seriöst sätt arbeta med innehållet i kanalerna för att bibehålla relevans och trovärdighet tillägger Karin Swanson, politisk expert på Springtime.

Om Springtime

Springtime är en kommunikationsbyrå med 35 konsulter som arbetar inom marknadskommunikation, varumärkesstrategi, internkommunikation, public affairs och investor relations. Byrån grundades 1994 och ingår i Hallvarson & Halvarsson Group.

För mer information, kontakta:
Karin Bäcklund, 070-875 46 77, karin.backlund@springtime.nu
Kalle Mobeck, 073-518 03 01, kalle.mobeck@notified.com