Vingruppen AdVini utsedd till ”Official Member of Bocuse d’Or Europe 2014”

Den franska vingruppen AdVini har fått äran att vara ”Official Member of Bocuse d’Or Europe 2014”. I år kommer tävlingen att hållas i Stockholm den 7-8 maj. Vinerna kommer även att vara med på event under tävlingsdagarna samt serveras till galamiddagen som avslutar tävlingen.

Spendrups Vin distribuerar sedan 2 år tillbaka 6 vinhus inom AdVini-gruppen och utökar distributionen i januari 2015 med 2 nya producenter genom Domaine Cazes och Les Clos de Paulilles i Roussillon. Cazes är Europas största biodynamiska producent i Roussillon och köpte för ett år sedan den mest ansedda Banyuls producenten i området, Les Clos de Paulilles. Sedan tidigare distribuerar Spendrups Vin producenterna  Ogier i Châteauneuf-du-Pape, Notre Dame de Cousignac i Côte du Vivarais, Södra Rhône (eko sedan 70-talet), Gassier i Provence,  Jeanjean i Languedoc, Rigal i Sydvästra Frankrike och Antoine Moueix i Saint-Emilion, Bordeaux.

I och med statusen ”Official Member of Bocuse d’Or Europe 2014” kommer vinerna från AdVini att prydas med en medalj på Systembolaget:

OGIER

·  Lirac Les Chenaies art.nr: 2214, 99kr

·  Héritages Côtes du Rhône blanc art.nr: 2866, 89 kr

·  BS –Les Collines de Rocalinand Beaumes de Venise rouge art.nr: 2931, 110 kr

·  BS – Duc de Mayreuil Gigondas art.nr: 79294, 171 kr

·  BS – Côtes du Rhône Gentilhomme art.nr: 70171, 89 kr

·  BS – Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape rouge art.nr: 73963, 301 kr

·  BS - Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape blanc art.nr: 75513, 299 kr

NOTRE DAME DE COUSIGNAC

·  Notre Dame de Cousignac Ventoux organic art.nr: 2406, 72 kr

JEANJEAN

·  BS - Ormarine Picpoul de Pinet art.nr: 79914, 91 kr

GASSIER

·  Gassier Coteaux d’Aix en Provence BIB 3L – lanseras 2.a juni, 251 kr

·  BS – Sables d’Azur Côtes de Provence, art.nr: 70333, 89 kr (ej medalj på grund av flaskans form)

Bocuse d’Or är den största kocktävlingen i världen och har sitt ursprung i Frankrike, grundad av den franska stjärnkocken Paul Bocuse år 1987. Tävlingen hålls vartannat år och 2014 har Sverige fått äran att gästa den europeiska tävlingen. I år är 20 länder med och tävlar den 7-8 maj under Gastronord/Vinordic på Älvsjömässan. Vinnaren för Europa åker till finalen i Lyon, Frankrike (år 2015). Sverige tävlar på torsdagen den 8.e maj och har ett imponerande facit då man vunnit 1 Guld- och 4 Silvermedaljer mellan 1987-2011.

För mer information, vänligen kontakta;

Elizabeth Pezon, produktchef på Spendrups Vin, tel 076-819 26 15, elizabeth.pezon@spendrupsvin.se

www.spendrupsvin.se

• systembolaget

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin. Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 70-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann och Frescobaldi.