Fler söker ekonomiskt stöd från SPV:s stiftelser – antalet ansökningar ökar

Nyhet   •   Okt 10, 2019 14:08 CEST

SPV förvaltar tre olika stiftelser. Antalet ansökningar om ekonomiskt stöd från stiftelserna ökar.

Allt fler söker pengar från de tre stiftelser SPV förvaltar. Stiftelserna kan ge ekonomiskt stöd till före detta statligt anställda, eller efterlevande till statligt anställda, som lever under svåra ekonomiska förhållanden.

SPV förvaltar tre olika stiftelser; SPV:s samfond, Juris doktor H Cavallis pensionsfond och Filéen-Westzynthius samfond. Personer som har varit statligt anställda, eller är efterlevande till någon som har varit statligt anställd, och samtidigt lever under svåra ekonomiska förhållanden kan ansöka om ekonomiskt stöd från stiftelserna.

De senaste åren har intresset för stiftelserna ökat. Mellan 2017 och 2018 ökade ansökningarna med nio procent. Och antalet beviljade ansökningar ökade från 79 till 91 stycken.

Hittills i år har 85 ansökningar kommit in till SPV varav 19 är från nya personer.

Så här fungerar stödet från stiftelserna:

• För att kunna få ekonomiskt stöd måste du uppfylla villkoren för någon av stiftelserna. Alla som uppfyller villkoren kan inte garanteras ekonomiskt stöd. Vi gör en behovsprövning av alla ansökningar vi får in.
  • Det belopp som betalas ut varierar från år till år. Det beror på att beloppet dels baseras på hur många behöriga som söker bidrag varje år, dels på den årliga avkastning på fonden som pengarna är investerade i.
  • Du måste skicka in en ny ansökan varje år.
  • Det ekonomiska stödet är skattefritt och ska inte redovisas som inkomst i din inkomstdeklaration.

Sista ansökningsdag är den 31 oktober. För mer information kontakta oss eller läs om stiftelserna på vår webbplats spv.se.

Fakta om stiftelserna:

• SPV:s samfond
  • Juris doktor H Cavallis pensionsfond
    Ekonomiskt stöd till behövande efterlevande efter civila statstjänstemän (icke-militära). Personer som är födda i Kronobergs län och Malmöhus län (numera en del av Skåne län) har företräde till ekonomiskt stöd.
  • Filéen-Westzynthius samfond
    Ekonomiskt stöd till behövande före detta statstjänstemän och till efterlevande efter statstjänstemän.